На днешния ден светът отбелязва едно епохално събитие: деня на Великата френска революция! Известно е, че с този радикален акт френският народ издига и защитава принципите на свободата, равенството, и братството, на демокрацията и социалните права на хората, на хуманността и високото предназначение на човека. Това са европейските ценности, фундамент на модерната европейска цивилизация.
Франция обявява 14 юли, деня, в който е превзета Бастилията, за свой национален празник. И всеки, който усеща себе си като европеец, уважава това велико историческо събитие. Най-малкото, защото то се изучава в училищата.
У нас, преди години, Великата френска революция подробно се изучаваше. Не само като история на събитията, но и като история на идеите, като кулминация на културната епоха на Просвещението, като френското време, белязано от големи фигури, велики мислители, енциклопедисти, философи, писатели.
Обаче, в новите програми по история и цивилизация, които навлизат с новия Закон за предучилищното и училищното образование, българските ученици почти нищо няма да знаят за Френската революция. Независимо, че част от т.нар. политически елит у нас се представя като франкофони, а останалата – като персони с европейска идентичност.
В 8 клас, например, учениците изучават ХVІІІ век като век на Просвещението чрез формулата „Държавност и политики”. Първото, което учениците трябва да усвоят, е създаването на САЩ. Едва след това се престъпва към Франция и Великата френска революция от 1789г.
Другият етап, на който ще се преподава отново ХVІІІ век, е в 9 клас. Този път по литература учениците изучават културната епоха Просвещението. Само че единствено чрез откъс от „Пътешествията на Гъливер” на Джонатан Суифт. Липсва какъвто и да е намек за приноса на Франция към Просвещението. Което означава, че учениците няма да знаят нито кой е Волтер, нито Дидро, нито Русо.
Което поставя въпроса: защо програмите по История и цивилизации и по Литература в българското училище обезценяват епохалните социални европейски движения и заличават имената на онези велики европейски мислители, които обосновават и отстояват идеите за справедливост, за равенство и братство?