Доклад, изнесен на научна конференция,
състояла се на 7 юли 2017 г. в Руския културно-информационен център, гр. София
Антикомунизмът не е нещо ново или оригинално нито за България, нито за Европа, нито за света. Той съпровожда раждането на комунизма в средата на ХIХ в. вероятно заради характера на тази нова идеология, превърнала се веднага в заплаха за стабилността и трайността на капиталистическата система. Карл Маркс и Фридрих Енгелс неслучайно описват комунизма така: „Един призрак броди из Европа – призракът на комунизма. Всички сили на стара Европа са се съюзили за свещена война срещу тоя призрак… Всички европейски сили вече признават, че комунизмът е сила“ (1). Още с първите си стъпки преди повече от век и половина комунизмът променя политическата картина в Европа, а по-късно и в света, като създава алтернатива на капитализма и на свързаните с него различни идеологии. При това алтернатива не мисловна, а действена, описана от Маркс в XI му тезис за Фойербах: „Философите само по различни начини са обяснявали света, но задачата се състои в това, той да бъде изменен“(2).
Революционният апел и потенциал на комунизма стои в основата на продължаващото през целия период след възникването му желание той да бъде унищожен. При това за целта се използват всякакви средства – как политически, идейни и идеологически, така и тези на държавната власт. Антикомунизмът е основното идеологическо оръжие на Запада по време на Студената война, когато капиталистическите Съединени щати и техните съюзници се противопоставят с различни политически, икономически, военни, но и идейни средства на социалистическия Съветски съюз и неговите съюзници. Вярно е също така, че както комунизмът с течение на времето са разклонява в различни направления и партии (социалистически, социалдемократически, еврокомунистически и т.н.), така и в защитата на капитализма са използвани различни политически идеи – консерватизъм, християндемокрация, национализъм, либерализъм, и т.н. Но в епохата на Студената война те всички заедно се противопоставят на комунизма, правят го и умерените леви партии на социалдемократическа основа, станали част от капиталистическата система. Така че антикомунизмът, независимо че няма собствена идеологическа основа, се превръща в обединителна кауза на партиите, които действат в рамките на капитализма, като в най-добрия случай се обявяват за преодоляването на неговите недостатъци.
Като се има предвид идеологическото противопоставяне комунизъм – антикомунизъм през целия период на Студената война, не е изненадващо, че веднага след рухването на базираната върху идеите на Маркс система на държавен социализъм в Съветския съюз, която след Втората световна война е наложена и в Източна Европа, във всички бивши социалистически държави се възроди антикомунизмът. По тази тема вече много е говорено и писано, затова няма да анализирам по-общите проблеми на новия антикомунизъм в Русия и Източна Европа, а ще се съсредоточа само върху проявите му в съвременна България и то само в един негов аспект – опитите му да се институционализира и по този начин да се превърне в официална държавна политика.
Всичко започва малко след началото на промените в края на 1989 г. Антикомунизмът в постсоциалистическа България се развива според класическия механизъм на налагане – той започва с поставянето под въпрос на идеите и практиките на комунизма в България през целия период на съществуването му, но с ударение върху годините след 9 септември 1944 г., преминава към смяна на символите – наименования, празничен календар, смяна на учебниците, учебните програми, официалната интерпретация на историята, за да стигне до опитите за законодателно осъждане не само на носителите на комунизма, но и на всичко, свързано с българското комунистическо движение, от раждането му в края на XIX в. до 10 ноември 1989 г.
Как става това в конкретния случай?
Идейната подготовка започва по време на първите митинги на опозицията – все още несмело на дисидентския от 18 ноември, но доста по-ясно на силно митологизирания митинг от 14 декември 1989 г., организиран седмица след създаването на СДС на 7 декември и издигнал за пръв път справедливото искане да се отмени текстът за ръководната роля на БКП от конституцията на НРБ. Усилията за промяна на идейните нагласи на обществото продължават в дискусиите по време на заседанията на Кръглата маса, започнали на 15 януари 1990 г. и излъчвани директно по тогава единствените радио и телевизия. Именно големият обществен интерес към Кръглата маса стимулира новородената опозиция да атакува все по-остро управляващата БКП, като използва целия арсенал на антикомунизма, изпробван преди това в предаванията на български език на вълните на западните радиостанции „Свободна Европа“, Би Би Си, Дойче веле (3). И промените в обществените нагласи дават резултат – с решенията на Кръглата маса започва промяната в празничния календар: от него отпадат комунистическите дати 9 септември като национален празник, припомнящ за вземането на властта от Отечествения фронт през 1944 г., и 7 ноември, официален празник, отбелязващ началото на Октомврийската революция в Русия през 1917 г., след която болшевиките започват да реализират идеите си за нов обществен ред. За нов национален празник по волята на Кръглата маса комунистическият парламент гласува 3 март, символизиращ Освобождението на България от османско владичество през 1878 г. в резултат от Руско-турската война от 1877–1878 г.. Тогава започва и дългият спор за това коя дата заслужава да е национален празник, провокиран и от антикомунизма, който постепенно се съчетава с бързо възродената русофобия. В продължаващия и до днес спор се търсят други събития, несвързани с Русия, тъй като във вижданията на антикомунизма тази държава продължава да се свързва с комунизма, независимо от дълбоката и консервативна еволюция. Окончателно „комунистическите символи“ са премахнати с новата конституция, приета от Великото народно събрание (ВНС) на 12 юли 1991 г.
Според конституцията от 1991 г. химнът на Република България остава утвърдения през 1964 г. по време на социализма „Горда Стара планина“ (по известен като „Мила Родино“), но от него отпадат последните два куплета, в които се подчертава близостта със Съветския съюз и ръководната роля на Комунистическата партия (4).
Най-силни негативни емоции в освободеното от политически монопол българско общество предизвикват символите, пряко свързвани с комунизма – червеното знаме, петолъчката, сърпът и чукът. Те са отстранени от публичното пространство още в началото на капиталистическата реставрация. Емблематичната петолъчна звезда, извисяваща се над монументалната сграда на Партийния дом в центъра на София, е демонтирана през 1991 г., като събитието е широко отразено в медиите. Впоследствие еуфорията от заличаването на партийните символи отминава, но искри от него продължават да проблясват като елемент от политическите спорове.
За характера на споровете говори един любопитен епизод. През 1996 г. по време на социалистическото правителство на Жан Виденов депутати от опозиционния СДС се възмущават в парламента от факта, че на националния празник 3 март в традиционния парад на знамената-светини на бойната слава е преминало и едно червено знаме с петолъчка. Те питат дали това не е комунистическо партийно знаме. Оказва се, че става дума за копие на бойно знаме, дарено на българската армия през 1891 г. от княз Фердинанд, а петолъчката е прибавена към всички бойни знамена в края на септември 1944 г., за да обозначи политическата промяна в навечерието на участието на българската армия в заключителния етап на войната срещу нацисткия Трети райх на страната на Антихитлеристката коалиция. Запазени са обаче надписите „С нами бог“ и старите наименования на военните части. Независимо че под тези знамена дават живота си хиляди български воини и те са музейни експонати, СДС настоява да се заличат „елементите, които нямат нищо общо с традиционната българска символика“. Показателен е и примерът с третия по големина град в страната – Варна, където през 2003 г. представител на СДС няколко пъти настоява пред общинския съвет да се заличи петолъчката от монументалната украса на една от най-характерните сгради – Висшето военноморско училище, защото България е кандидат-член за НАТО.
Част от бившите символи на БКП преминават в наследницата на БКП – БСП, която записва в Устава си, че партийното знаме е червено, а червената петолъчка е „исторически символ на борбите и жертвите, дадени от партията“ (5). Все пак, за емблема партията избира нов символ – червената роза.
Но това все още е пасивната фаза на антикомунизма – премахването на материалните и виртуалните спомени от борбите на комунистите преди 1944 г. и от управлението им до 1989 г. На тази задача са посветени усилията на антикомунистическите сили за дълъг период от време – от първото им влизане в структурите на властта – имам предвид не изпълнителната, а изобщо във властта – първо във ВНС след изборите от 10–17 юни 1990 г., та, както виждаме и до ден днешен, независимо че политическият носител на антикомунизма се променя – СДС, ДСБ, НДСВ, Реформаторски блок, ГЕРБ и т.н. Проявите на антикомунизма са многобройни, но аз няма да се занимавам с всички, а само с опитите за институционализиране на антикомунизма. Този процес започва с влизането в изпълнителната власт на политическите сили, приели като част от идейните си позиции антикомунизма. В българския случай това е коалицията СДС, която, веднага трябва да припомня, е съставена от твърде различни политически тела в широкото пространство от умерено ляво до крайно дясно, а като идейна формация е аморфна, обединена единствено от желанието за отхвърляне на дотогавашния икономически, вътрешно- и външнополитически път на България. Това не означава задължително антикомунизъм, но го включва.
Как започват опитите за институционализиране на антикомунизма?
Много скоро след като БСП се оттегля от властта и е заменена от СДС започва борбата за паметниците. Особено остро са атакувани паметниците, свързани със СССР, като носител и символ на комунизма. Още през 1990-1991 г. са премахнати скулптурите на водача на Октомврийската революция от 1917 г. Владимир Ленин из цялата страна. Сериозна дискусия започва около паметниците, построени в чест на Съветската армия като победителка във Втората световна война. Основание за спора е принадлежността на България към Тристранния пакт в годините на войната, което означава, че навлизането на съветската армия през септември 1944 г. не е свързано с освобождаване на страната. В спора напълно се подценява ролята на съветската армия в голямата победа над германския вермахт, което в Европа и света се възприема като освобождение на континента от господството на Третия райх.
Родилите се в първите години на прехода антикомунистически нагласи предизвикват ожесточени дискусии около двата емблематични паметника на Съветската армия, създадени в началото на 50-те години в София и в Пловдив. Паметникът на Съветската армия в София е в центъра на града и представлява внушителна скулптурна композиция, завършваща със съветски войник, вдигнал шмайзер високо над главата си. Противниците на паметника в годините на прехода предлагат многобройни варианти на трансформацията му – от крайните – да се унищожи, през междинните – да се трансформира (напр. като се покрие с голям червен чадър) или да се пренесе в музей на социализма, до предложението той да остане на мястото си, но да се придружи от плоча с обяснение защо и кога е построен, за да се запази историческият спомен. През лятото на 2004 г. за пореден път се създава „Инициативен комитет за събаряне на Паметника на Съветската армия в София“, който разпространява призив, че са нужни незабавни действия, за да се освободи столицата от паметника на „Съветската армия-окупаторка“. В комитета влиза Анастасия Мозер от БЗНС и други депутати от СДС и ОДС, но и представител на тогавашните управляващи (НДСВ на премиера Симеон Сакскобургготски) и бивш депутат от СДС – Тошо Пейков от движение „Оборище“. Комитетът призовава „всички демократично мислещи българи“ да обединят усилията си и да принудят общинските и държавните органи да „освободят колкото се може по-скоро българската столица от този мрачен символ на едно още по-мрачно минало“ Паметникът обаче продължава да стои на мястото си и на знакови дати като 9 май, 9 септември, 7 ноември на него поднасят цветя и венци членове на БСП и комунистически партии, но и много други хора, които виждат в паметника символ на решаващата роля на Съветската армия за разгрома на хитлеризма.
Много остра и продължителна дискусия предизвиква решението от началото на 90-те години, взето от доминирания от СДС общински съвет в Пловдив, за разрушаване на една от емблемите на града – издигащата се на едно от тепетата в града статуя на съветски воин. Мотивът на „синия“ кмет Спас Гърневски за това решение е, че България е свободна страна и „не може да робува на чужди завоеватели и окупатори“. Статуята е създадена през 1952-1955 г. и за четири десетилетия пловдивчани са я възприели като един от символите на града им и дори са я нарекли галено „Альоша“. Срещу статуята на съветския воин е паметникът на руските воини от Освободителната война 1877–1878 г., като по този начин се оформя цялостен ансамбъл. И в спора около пловдивския „Альоша“ се раждат всевъзможни идеи за трансформиране (напр. в бутилка кока-кола или във фигура на Христос) и дори за опаковането му в стил Кристо Явашев, но пловдивчани организират и серия подписки против демонтирането. Пловдивската общественост успява да защити както една от емблемите на града, така и правото си на историческа памет.
Друга група паметници, предизвикала дебат за българския комунизъм, е свързана с международния комунистически лидер Георги Димитров. В началото на 90-те години десетките негови статуи в страната са премахнати, но десетилетие по-късно обществените настроения се променят. Показателен е случаят с внушителната 8-метрова статуя на Г. Димитров, която в годините на социализма се издига в центъра на Перник – миньорски център, с чиито борби Димитров е биографично свързан. През 1991 г. статуята е демонтирана, но не е унищожена. През лятото на 2002 г., във връзка със 120-та годишнина от рождението на Г. Димитров, общинският съвет на града решава статуята да бъде отново поставена, но областният управител спира изпълнението на това решение. Цяла година фигурата на Георги Димитров е оставена да лежи в центъра, а общественото мнение се накланя все повече за възстановяването й. В края на юни 2003 г. паметникът е отново издигнат, макар и не на старото си място в центъра на града. Води се обществена дискусия и за възстановяване на паметника на Г. Димитров в града, носещ неговото име – Димитровград, след като в началото на 90-те години паметникът е демонтиран, но името на града е запазено. Днес от жители на Димитровград може да се чуе горчивата констатация, че посещенията в побратимени градове в чужбина започват с поставяне на цветя пред паметниците на Георги Димитров, докато в града с неговото име в България такъв няма.
Отношението на българската общественост към комунистическите паметници се отразява и в споровете около съдбата на два особено значими монумента. Единият е Домът-паметник на връх Бузлуджа в Стара планина, където през 1891 г. е основана Българската социалдемократическа партия, лявата част от която през 1919 г. се преименува на БКП. Монументът е построен през 80-те години и представлява внушителна архитектурна композиция със сложна композиция и монументална украса – дело на десетки художници. Той е одържавен през 1991 г. и останал без собственик, е подложен на постепенно рушене и разграбване. Конструкцията е съхранена, но голяма част от мозайките са унищожени. По този начин целта на антикомунистите паметникът да се самоунищожи е почти постигната, ако държавата не се намеси по някакъв начин – независимо дали с помощта на БСП или по друг начин. На 30 септември 2011 г., при второто правителство на Бойко Борисов, е взето решение комплексът да бъде върнат на БСП, но това решение няма реални последици. На 18 юни 2017 г. новата председателка на БСП Корнелия Нинова с писмо до премиера поисква да получи собствеността върху паметника, но това вече не е възможно заради промененото законодателство. Въпросът предизвиква политическа дискусия и завършва с решението на третото правителство на Бойко Борисов от 12 юли 2017 г., което отхвърля и редуцираното предложение БСП да получи паметника само за безвъзмездно ползване за 10 години, за да го реставрира и поддържа.
Още по-драматична е съдбата на един от най-характерните за периода на социализма в България паметник, при това уникален за Източна Европа – построеният през 1949 г. мавзолей, в който е поставено тялото на починалия на 2 юли с.г. Георги Димитров. Мавзолеят е построен в центъра на София срещу бившия царски дворец и е използван при официални шествия и манифестации, което го прави комунистически идеологически символ. От архитектурна и изкуствоведска гледна точка мавзолеят е сериозно постижение – той е дело на един от най-талантливите български архитекти Георги Овчаров, завършил образованието си в Мюнхен, а мозайките са дело на не по-малко талантливия художник Дечко Узунов. Сградата е впечатляваща, защото към античния първообраз са прибавени внушенията на неокласицизма и кубизма, което я прави уникална в социалистическата европейска архитектура. Функцията на мавзолея като партийно сакрално място за поклонение е преустановена, когато през лятото на 1990 г. ръководството на БСП решава тялото на Г. Димитров да се изнесе и то е препогребано на Централните софийски гробища на 23 юли 1990 г. Но това не пречи на 25 февруари 1992 г., при първото правителство на СДС, Столичният общински съвет да реши мавзолеят да бъде премахнат. Падането на правителството на Филип Димитров преустановява изпълнението на това решение, но следващото правителство на СДС начело с Иван Костов възстановява подготовката и на 21 август 1999 г. започва разрушаването на мавзолея. Оказва се обаче, че това не е толкова лесно. Замисленото от антикомунистите разрушение като триумф над спомена за социализма заприличва на фарс – мавзолеят не рухва и се налага да бъде събарян постепенно с механични средства.
Разрушаването на мавзолея е централен момент от опитите за унищожаване на паметта за миналото на комунистическото движение, но той не е единствен, а е предшестван и съпроводен от масовото унищожаване на многобройни паметници на партизани и други комунистически дейци, загинали в борба с репресивния апарат на държавата до 1944 г. Целта на тази „война с паметниците“ е да се смени историческата памет, като на мястото на героите от антифашистката съпротива се поставят жертвите на комунизма след 1944 г.
Подобни цели има и другата форма на борбата за паметта – смяната на имената на обекти с национално и местно значение. Промяната на наименованията става по предложение на образуваните след 1989 г. комисии към Президентството и към местните съвети, чиято формална цел е деидеологизация на общественото съзнание и историческата памет, но по същество става дума за декомунизация. Изборът на нови и възстановяването на стари имена не се посреща еднозначно, особено когато става въпрос за подмяна на едно оспорвано име с друго. Така например има случаи, когато обекти, наименувани „Георги Димитров“, са преименувани на „Цар Борис Трети“. От улици и други обекти са премахнати имената на комунисти, загинали в съпротивителното движение като Лиляна Димитрова, Цветан Спасов. Сменени са и имената на градове, наименувани на комунисти – през 1993 г. Михайловград, кръстен на участника в Септемврийското въстание от 1923 г. Христо Михайлов, е преименуван с непонятното за жителите му име Монтана, през 1992 г. град Станке Димитров (кръстен на загиналия в годините на Втората световна война български комунист) е преименуван на Дупница. Една от най-отвратителните прояви на ранния постсоциалистически антикомунизъм е оспорването на делото и идеите на Никола Вапцаров – поет-модернист, разстрелян за комунистическа дейност през 1942 г. (6)
Усилията на българските антикомунисти за промяна на общественото съзнание посредством разрушаване и замяна на паметниците и имената дават резултат, но най-голямо значение за институционализацията на антикомунизма има промяната в законодателството. Първите опити в това отношение са направени още по време на 36 НС, първото, в което СДС има повече депутати от БСП, а заедно с представителите на ДПС има абсолютно мнозинство. Първият подобен акт е от края на 1991 г. и е въплътен в Закона за имуществото на БКП, БЗНС, ОФ, ДКМС, Съюза на АБПФК и БПС (7), според който това имущество е конфискувано в полза на държавата. Макар да е представен като възстановяване на справедливостта, целта на закона всъщност е политическа и идеологическа. Той не само се опитва да затрудни дейността на основния политически опонент на СДС – БСП, наследница на БКП, но и да наложи в общественото мнение идеята за престъпния характер на изброените в закона организации. Подходът да се приемат неполитически по форма решения, които обаче целят да променят политическото съотношение на силите, започва с този акт и ще се превърне в постоянна практика през годините на реставрация на капитализма.
Като проява на институционализиран антикомунизъм могат да се разглеждат опитите за лустрация, предприети от 36 НС по време на първото правителство на СДС, оглавено от Филип Димитров. Става дума за § 9 от преходните и заключителните разпоредби на Закона за банките и кредитното дело, който въвежда забрана в ръководните органи на кредитните институции да бъдат назначавани лица, заемали номенклатурни постове през последните 15 години (8). Той не влиза в сила, защото е протестиран и отменен от Конституционния съд (9). Но следващият законодателен акт с подобен лустрационен характер има по-дълъг живот. Той е гласуван по инициатива на депутата от СДС Георги Панев (преподавател във Физическия факултет на СУ „Св. Климент Охридски“, който по-късно се оплаква, че хабилитацията му е закъсняла по политически причини с 6 години [10]) под името Закон за временно въвеждане на някои допълнителни изисквания към членовете на ръководствата на научните организации и Висшата атестационна комисия и действа от декември 1992 до края на март 1995 г. (11) За времето на действието на Закона „Панев“ от ръководни постове и членство в науката са отстранени 2830 души. Причината да причислявам тези закони към антикомунизма е, че те законодателно се опитват да вменят вина на всички активисти на комунистическото движение и неговите организации.
Отново при правителството на Филип Димитров е направен първият опит да бъде обявена за противоконституционна „Наредбата-закон за съдене от Народен съд виновниците за въвличане на България в световната война срещу съюзените народи и за злодеянията, свързани с нея“. Това става с обръщение на трима съдии от Върховния съд (вкл. бъдещия главен прокурор Никола Филчев) към Конституционния съд, но то остава без резултат. През 1994 г. по предложение, подписано от всички съдии от Върховния съд, е образувано конституционно дело, но съдът отклонява искането за отмяна на Наредбата-закон. Мнозинството в Конституционния съд приема, че не може да се занимава със закони, приети при друга конституция, независимо от правните последици, които те продължават да носят. Същевременно конституционните съдии обясняват как може да се стигне до отмяната на присъдите: с решение на Върховния съд по искане на Главния прокурор. Точно по този ред на 26 август 1996 г. Върховният съд отменя присъдата на „Народния съд“ по дело № 1 от 1 февруари 1945 г., по която са осъдени на смърт регентите, министрите и депутатите. По реда на надзора са отменени няколкостотин присъди. Недвижимата собственост при отменени присъди се връща по силата на Закона за обезщетяване на собствениците на одържавени имоти (т.нар. реституционен закон Лучников).
Отмяната на дело № 1 от Народния съд е ярка проява на антикомунизъм, защото с него не само се декриминализират престъпленията, извършени в България в годините на Втората световна война, но те се и оправдават, което означава осъждане на дейността на антифашистите, чиято най-активна част са комунистите. Чрез отмяната на част от присъдите на Народния съд, последвана от възстановяване на давността за тези престъпления, докато през 2015 г. се отменя давността за комунистическите престъпления, се постига една от най-важните цели на антикомунизма – комунизмът да престане да бъде проблем на идейни и политически спорове, а да се превърне в съдебно преследвана идея и практика.
Опитите антикомунизмът да се облече в законодателни актове продължават в 36 НС и след падането на правителството на Филип Димитров в края на 1992 г. На 29 септември 1993 г. депутатът от СДС Тошо Пейков внася проект за решение, в което настоява НС да обяви „за нелегитимен и антиконституционен просъветския държавен преврат, извършен на 9 септември 1944 г. в България, както и всички произтичащи от него правни последици, включително и проведения на 8 септември 1946 г. референдум за република или монархия“. Този опит за осъждане на цялото управление на БКП не успява, но не остава последен.
В средата на 90-те години българските антикомунистически инициативи получават поощрение и стимул от европейските институции, към които България се е ориентирала. Парламентарната асамблея на Съвета на Европа на 27 юни 1996 г. приема резолюция, очертаваща „мерките за разрушаване наследството на бившите комунистически тоталитарни системи“. В тях се предлага страните-членки: „да разрушат наследството на бившите комунистически тоталитарни режими като преструктурират старите правни и институционални системи“ (12). И макар че в резолюцията се предупреждава, че „наказването на виновните… не може и не трябва обаче да обслужва желанието за отмъщение вместо справедливостта“, едва ли някой си е правил илюзии, че такъв подход може да се осигури във време на драстична смяна на политическите елити с противоположни идеологически виждания, някои от които, както е и в българския случай, търсят корените си в пронацисткия режим преди 1944 г.
Второто правителство на СДС, оглавено от Иван Костов, предприема следващата стъпка. През пролетта на 2000 г. 38 НС приема „Закон за обявяване на комунистическия режим за престъпен“(13). В него БКП е обвинена за следното: „целенасоченото и преднамереното унищожаване на традиционните ценности на европейската цивилизация“, „моралния и икономически упадък на държавата“, „установяването на централизирано директивно управление на икономиката, довело я до разруха“, „провеждането на непрекъснат терор срещу несъгласните със системата на управление и срещу цели групи от населението“, „злоупотребата с възпитанието, образованието, науката и културата за политически и идеологически цели, включително мотивиране и оправдание на изброените по-горе действия“, „безогледното унищожаване на природата“, „подчиняваше интересите на страната на чужда държава до степен на обезличаване на националното достойнство и практическа загуба на държавен суверенитет“. Изброявам ги не защото във всички тези обвинения няма и истина, а защото формулировките обясняват защо този т.нар. закон не оказва влияние върху обществото – повечето от описаните действия се оказват практика и в нова демократична България. В заключение законът постановява: „БКП е била престъпна организация, подобно на други организации, основаващи се на нейната идеология“. Тази констатация идва като закъсняло оправдание на решението за конфискация на имуществото на БКП и съюзените с нея организациите от 1991 г.
Този подход е продължен и от следващото 39 НС вече при правителството на Симеон Сакскобургготски от НДСВ, което на 9 септември 2004 г. приема специална декларация във връзка с 60-годишнината от 9 септември 1944 г. В нея е заявено: „У нас започна утопичен експеримент, който забави с десетилетия нашето развитие“, „Диктатурата отне свободата на българските граждани, унизи човешкото достойнство, организира мащабни репресии на цели етнически и религиозни общности, но не постигна справедливост и благоденствие. Българската модернизация се провали от затворената и неефективна система на държавното планово стопанство“, „В Европа отдавна демократите както отдясно, така и отляво заклеймиха комунизма като форма на тоталитаризъм“ (14). И отново верни констатации са съчетани с неверни, особено когато се сравни реалността при социализма с положението в България от началото на ХХI в.
През следващите години опитите за приемане на законодателни актове, които да превърнат антикомунизма в задължителен елемент от държавната идеология, продължават. Можем да ги открием в проектозакона на Филип Димитров, внесен в 40 НС на 11 септември 2007 г. С него бившият лидер на СДС предлага да се включи нов раздел в трета глава от Наказателния кодекс, където се криминализира „правото на възползване от историческия опит и съставляващи историческа измама“. Филип Димитров смята, че лице, което „в качеството си на учител, преподавател или лектор по конкретен повод“ „отрича, оправдава или омаловажава“ различните действия на „фашистките, нацистките и комунистическите режими“, трябва да бъде глобявано първоначално с глоба от 200 до 1000 лв., а при повторно провинение глобата нараства от 1000 до 5000 лв. (15) Какъв е проблемът при този законопроект? В това, че последователно се приравнява комунизмът с фашизма и националсоциализма, докато от идеологическа гледна точка тези учения са противоположни – комунизмът е интернационалистичен, докато фашизмът и националсоциализмът изповядват краен национализъм. Да не говорим за това, че основната цел на Хитлер е унищожаването на Съветския съюз като носител на комунизма, а именно съветската армия изиграва решаваща роля за победата над националсоциалистическия Трети райх.
След като не успяват да постигнат целите си със собствени средства българските антикомунисти отново се обръщат към европейски документи с подобна насоченост. По време на заседание на 40 НС на 2 юли 2008 г. лидерът на отцепилата се от СДС партия Демократи за силна България (ДСБ) и бивш премиер Иван Костов прочита Пражката декларация за европейската съвест и комунизма, приета от проведената в Прага конференция „Европейската съвест и комунизмът“, и предлага тя да бъде приета и от българския парламент. Декларацията се позовава на различни документи от 2004 и 2005 г., осъждащи комунизма (16) и призовава към:
„1. Постигане на общо европейско разбиране, че както нацистките, така и комунистическите тоталитарни режими… са разрушителни в своята политика на системно прилагане на крайни форми на терор, потъпкват всички граждански и човешки свободи, започвайки агресивни войни, и като неразделна част от идеологиите им изтребват и депортират цели нации и общностни групи“…
„2. … много престъпения, извършени в името на комунизма, трябва да бъдат определени като престъпления срещу човечеството“…
„4. Приемане на закони, които ще позволят на съдилищата да съдят и осъждат извършителите на комунистически престъпления и да обезщетяват жертвите на комунизма“…
„9. Обявяване на 23 август – Деня на подписването на Съглашението между Хитлер и Сталин, познато като Пакта „Молотов – Рибентроп“, за Ден за възпоменание на жертвите на нацистките и комунистическите тоталитарни режими“…
„13. Учредяване в европейските държави, в които на власт са били тоталитарни комунистически режими, на комисии, състоящи се от независими експерти със задачата да събират и оценяват информация за нарушаването на човешките права по време на тоталитарното комунистическо управление на национално ниво“…
„17. Преразглеждане и коригиране на учебниците по европейска история, така че децата да могат да научат и да са предупредени за комунизма и неговите престъпления по същия начин, по който са научени да осъждат нацистките престъпления“…
„18. Общоевропейски масов и задълбочен дебат за историята на комунизма и последствията от него“…
„19. Съвместно отбелязване през следващата година на 20-годишнината от падането на Берлинската стена и масовото клане на площада „Тянанмън“ (17).
Както личи от горните цитати, целта на Пражката декларация е еднозначно антикомунистическа. Тя не само представя комунизма като върховно зло, а абсолютизира репресивните практики от годините на социализма като държавна система, идентифицира ги с тези на националсоциализма и изисква еднаквото им третиране, сиреч категоричното им осъждане. Не възнамерявам да правя задълбочен анализ на декларацията, а да обърна внимание само на някои моменти. Тя е продукт на антикомунистическата част от европейската политическа сцена, както личи от участниците в конференцията и ангажимента на дясната Европейска народна партия. Освен това ударението в нея е поставено върху безспорните репресивни характеристики на режима в социалистическите страни, но те не са единствени и основни за социалистическата система, а характеризират периодите на налагане на системата и на противопоставянето й на външни сили. Същевременно масови репресии, експанзионизъм, пълно подчинение на народи и държави, геноцид, подклаждане на войни са сред характеристиките и на капитализма, особено в миналото. Изводът е, че подходът на Пражката декларация е изцяло политически и антикомунистически. Що се отнася до обявяването на 23 август за Ден за възпоменание на жертвите на нацистките и комунистическите тоталитарни режими, изборът му отново премества акцента в историята на начина, по който се стига до началото на Втората световна война – в случая се пренебрегва британската политика на „умиротворяване на агресора“ с пик Мюнхенската спогодба от 29–30 септември 1938 г., когато Чехословакия е брутално предоставена от съюзниците си на „милостта“ на Адолф Хитлер като фюрер на Трети райх, а на преден план се извежда Пактът „Рибентроп-Молотов“, който също трябва да се осъди, но той не е началото, а краят на предвоенното заиграване с Хитлер.
Мога да изброя още парламентарни инициативи, мотивирани от антикомунизма, като опита от януари 2016 г. да се забранят със закон и чрез наказания „комунистическите символи“, дейността на сегашния депутат от ГЕРБ Антон Тодоров. Но ще завърша тук, защото, наблюдавайки политическия живот в България, съм сигурна, че тези опити ще продължат. Основната причина за това е, че нито един от опитите за институционализиране на антикомунизма и поставянето на комунизма извън закона не получава достатъчно силна обществена подкрепа и да завладее общественото съзнание. А обяснението за неуспехите на антикомунизма в България е, че в обществото или поне в част от него продължава да съществува паметта за близкото минало, която рязко се отличава от картината, описвана в антикомунистическите законопроекти, в новите учебници по история и в предложението на бившия президент Росен Плевнелиев (бивш комсомолски активист и член на БКП) антикомунизмът да стане задължителен учебен предмет.
Бележки:
(1) Маркс, Енгелс. Манифест на комунистическата партия. Избрани произведения, т. I, Изд. на БКП, С., 1950, с. 23.
(2) Пак там, Т. II, с. 459.
(3) Виж повече в: Някога, в 89-а. Интервюта и репортажи от архива на журналистката от радио „Свободна Европа“ Румяна Узунова. Съст. Лиляна Александриева. Фонд. „д-р Желю Желев“. б. г.; Би Си и България. С., 2000.
(4) Всъщност текстът на песента „Горда Стара планина“ е написан от Цветан Радославов през 1885 г. във връзка със Сръбско-българската война от с.г., но за да стане национален химн на НРБ към него са прибавени два куплета: „Паднаха борци безчет/ за народа наш любим,/ Майко, дай ни мъжка сила/ пътя им да продължим“ и: „Дружно братя българи,/ с нас Москва е в мир и бой,/ партия велика води,/ нашия победен строй“. Точно те са премахнати през 1990 г.
(5) Общи положения – Устав на Българската социалистическа партия, приет на 4–5 февруари 2017 г., с. 2. http://bsp.bg/files/attachments/2017/04/26/7a18cd858a31bbb5788ab25c6b476e08.pdf.
(6) Георгиев, Марин. Третият разстрел. Роман-разследване. С., 1993.
(7) Държавен вестник, 19 декември 1991 г., № 105. (Изменен – ДВ 11 април 20016, № 30)
(8) Пак там, № 25 от 1992.
(9) Решение на Конституционния съд № 8 от 27 юли 1992 г. по конституционно дело № 7 от 1992 г. – Държавен вестник, 21 юли 1992 г., № 62.
(10) Георги Панев: Комунистите още са нагли. Времето назря. – в. „Сега“, 30 март 2000 г.
(11) Пак там, 30 март 1995 г., № 29.
(12)Резолюция № 1096 на Парламентарна асамблея на Съвета на Европа за мерките за разрушаване наследството на бившите комунистически тоталитарни системи, 27 юни 1996 г.
(13) Държавен вестник, бр. 37 от 5 май 2000 г.
(14) Държавен вестник, бр. 81, 2004 г., с. 10.
(15) Законопроектът е публикуван в: в. „Култура“, 12 октомври 2007 г., №34.
(16) Става дума за: Резолюцията на Европейския парламент по повод 60- ата годишнина от приключването на Втората световна война на 8 май 1945 г. от 12 май 2005 г.; Резолюция 1481 на Парламентарната асамблея на Съвета на Европа от 26 януари 2006 г.; Резолюцията на XVI конгрес на Европейската народна партия от 5 февруари 2004 г.
(17) 389 заседание, София, сряда, 2 юли 2008 г. – http://www.parliament.bg/?page=plSt&SType=show&lng=bg&id=448, 11 юли 2008.
Докладът е публикуван в сборника
„Антикомунизмът в постсоциалистическа България“
Съставители: Васил Проданов, Ангел Димов, Нено Димов
Български аграрно-промишлен съюз
София, 2018 г.
ISBN 978-619-90372-4-9