АНАЛИЗИ > СТАТИИ
Джордж Фридман: Американските университети са в криза

Васил Проданов - 14 май 2019

Америка според проф. У. Астор преживява „национална трагедия“ в образованието, подкопавано от неолибералния пазар, корпоративна алчност и краткосрочност на хоризонта на мислене. Тръмп говори, че харесвал повече слабо образованите. Те стават все повече и лесно могат да бъдат привлечени за привърженици

Публикация на Джордж Фридман в „Geopolitical Futures“, 19 март 2019

През последните месеци в американските университети се разгоря лют сканадал във връзка с корупция за милиони. Богати американци, сред тях финансови босове, едри капиталисти, менижъри на корпорации, холивудски звезди, са давали огромни пари, за да вкарат през задния вход децата си в елитните учебни заведения. В същото време по-бедната част от обществото се сблъсква с тежки финансови бариери. За да учат там, по-бедните трябва да покажат показатели в тежка конкуренция и изпити.

Богатите са плащали за фалшифициране на точките, които децата им са получавали в стандартизирания тест на системата за проверка на знанията SAT, мамели са за техните успехи като спортисти, които също имат значение при приемането в американски вузове. По-късно са фалшифицирали и резултатите от представянето им като студенти, за да могат, след като получат диплома, да намерят бързо кариерно развитие на най-високи места в различните корпорации и институции.

Разкриването на конкретния случай е станало възможно, защото в него като посредник в корупцията е използван един и същи човек. Извън това обаче съществуват много други форми за ограничаване на възможностите за университетско образование на по-бедната част от населението. През 2017 г. само една трета от новозаписаните студенти в Харвардския университет са минали съответните правни процедури. В Принстънския университет е шест пъти по-вероятно да бъдеш приет за студент не по заслуги, а поради наследствено богатство или известна фамилия. Проучвания на водещите университети от така нар. Бръшлянена лига показва именно подобни пропорции. Образованието в условията на американски капитализъм е

привилегия, за която се плаща
с пари или наследствен статус

Затова не е случайно, че делът на американците, които смятат, че влизането на децата им в университетите е в резултат на честна и справедлива конкуренция, е по-малко от 20%. Останалите виждат зад този процес корупция и привилегии за богатите. Такива са възприятията за възможностите на човека в държавата, представяна на останалия свят като „страната на неограничените възможности“, в която можеш да сбъднеш своята „американска мечта“ (1).

Същевременно възможностите на тези, които следват, намаляват непрекъснато поради увеличаването на разходите за обучение. Средните такси за четиригодишно обучение в колеж са нараснали от 17 010 долара през 1988 г. на 35 830 долара през 2018 г., а в държавно или в щатско учебно заведение – от 3 360 на 10 230 долара. Реалните доходи на обикновения американец през този период почти не са нараснали, поради което все по-трудно става да бъдеш студент (2). Затова и студентските дългове растат с огромна скорост и в момента около 45 милиона американци имат да изплащат общо гигантският дълг от 1.56 трилиона долара, който на практика трудно може да бъде върнат. Но нямат пари и вземат заеми. Затова са шокиращи данните от проучване, изнесени тези дни от вестник „Ню Йорк Таймс“, че

почти половината от студентите
в колежите на САЩ гладуват

През следващите седмици хиляди от тях ще завършат и гордо ще вземат връчените им дипломи. Ще ги вземат, а в същото време „много от тях ще бъдат гладни“, пише вестникът. И преразказва думите на студент, който така бил обезумял от глад, че се усетил да върви по някаква улица, без да знае накъде и защо. Друга студентка от „Лемън колеж“ е взела заем, за да се дипломира, живее в убежище за бездомници в Харлем и работи на непълен работен ден на две места. Парите за храна обаче пак не ѝ достигат, поради което не закусва, за да може да храни редовно поне 4-годишния си син (3). Не е случайно, че проучванията показват нарастващ стрес и влошено психическо състояние на студентите.

Публикация в „Ню Йорк таймс“ от 2 май 2019

Не по-добро е обаче състоянието и на голяма част от университетските преподаватели. „Университетите са тиктакаща бомба“, озаглавява статията си известното специализирано в университетските проблеми издание „Хроника на висшето образование“ (4). Три четвърти, или около 75% от преподавателския състав, не са на постоянни, а на временни трудови договори или на хонорар, без здравни и пенсионни осигуровки. Процентът на временно заетите преподаватели непрекъснато нараства. В различните университети от една до две трети от преподавателския състав работи без перспективи за постоянна заетост, като хоризонтът им за работа не е повече от една година. Затова немалка част от защитилите докторска дисертация напускат професията си, тъй като нe виждат перспективи в нея.

Това от своя страна е свързано с падането на равнището на образованието и на тези, които излизат от него. В своя анализ „Американските университети са в криза“ Джордж Фридман, известен като създател на „Стратфор“, най-голямата частна аналитична и разузнавателна организация в света, пише: „Eлитните университети търсят социални конформисти, а не разрушители на статуквото… Неконформисти – хора, които са с радикално различни възгледи, които може да са неприемливи за някого, не са добре дошли“ дори в Харвардския университет. Самата процедура на приемане на студенти в него е насочена към даване на предимство на социално конформни хора (5).

Още по-категоричен е в своята статия „Смъртта на образованието в Америка“ професорът по история У. Астор, който разказва как в продължение на своята петнадесетгодишна университетска практика е преживял бавната смърт на образованието в Америка. Загубени са очакванията за развитие на творческо и критическо мислене у младите хора, образованието се е превърнало в механизъм за контрол и зомбиране на тяхното съзнание. Америка според него преживява „национална трагедия“ в образованието, подкопавано от неолибералния пазар, корпоративна алчност, краткосрочност на хоризонта на мислене. Тръмп говори, че харесвал повече слабо образованите и може би знае защо като политик прави това, а то е защото те стават все повече и лесно могат да бъдат привлечени за привърженици (6). Затова и не е случайно, че

в световните класации за равнището на образование
САЩ са се сринали от 6-то място през 1990 г. на 27-мо място днес

Преди тях е дори съседна Гърция, намираща се на 25-то място. Сред първите десет страни по равнище на образование са Китай и Южна Корея (7). Излиза, че търсейки по-добро образование, по-добре е българите да отидат в Китай, Южна Корея или в краен случай в съседна Гърция.

 

Бележки

(1) Schubach, Alanna. How the Other Half Goes to College, https://jacobinmag.com/2019/04/college-admissions-guidance-inequality-barriers-bribery?fbclid=IwAR316IwmYBLoO2DMkqknfjGfDHVHr5FJ9bAXsO0YNXe0NA4zFDSuRxOxIx8, 18.04.2019; Zorfass, L. Money, Education, and the Farce of  Justice, In: https://theredphoenixapl.org/2019/04/27/money-education-and-the-farce-of-justice/?fbclid=IwAR370GGyN9xXDpZqbotD9A6dYbkBPFhMXsxLxP8oWeEUuR2DRoDT6drsGJk,  April 27, 2019.

(2) Gunn, Dwyer. Can Elizabeth Warren Fix Higher Education?, In: https://medium.com/s/story/can-elizabeth-warren-fix-higher-education-e32fb7c4d942?fbclid=IwAR2GE2x5gD2NTJtUpGzdaaaspzyX7gbbSqUHXPDR1gOTCbjN2Y_svTBpN8I, May 03, 2019.

(3) Laterman,   Kaya.Tuition or Dinner? Nearly Half of College Students Surveyed in a New Report Are Going Hungry, In: The New York Times, https://www.nytimes.com/2019/05/02/nyregion/hunger-college-food-insecurity.html?fbclid=IwAR3hEW-hPqXsHomqRcfmOW9guJ9DdlNCEJWEXqlkBOk1dw31n5-FtpzZYEM, May 2, 2019

(4) Hanlon, Aaron.  The University Is a Ticking Time Bomb, In: The Chronicle of Higher Education,  https://www.chronicle.com/article/The-University-Is-a-Ticking/246119?key=K9RMtIzWwk9f4WCspEIEE4f2Z-lnxGSx0oKzM1DwdJm3k4GsX_vNyb4T0h6JMHU-Z0ltWHRmS1BsTVBQZVhYYW9FLVFvZkNmS1JoOUI0MVNaeHk4bGhiemxHcw&fbclid=IwAR1i4efYfoOFyn8RYKSb8wUxU9PhEAsNRf_qApgAWlyx2gqNZLP-873KIfs, April 16, 2019.

(5) Friedman, George. American Universities Are in Crisis, In: https://geopoliticalfutures.com/american-universities-crisis/, March 19, 2019.

(6) Astore, W.J. The Death of Education in America, In: https://bracingviews.com/2019/04/18/the-death-of-education-in-america/?fbclid=IwAR3PIngdkSlnR6qHzB4feqetHAYdwhCivbJW0maaVpse-q_0459TGdNGfjM, April 18, 2019.

(7)  Hendricks, Scotty. USA ranked 27th in the world in education and healthcare—down from 6th in 1990, In: https://bigthink.com/politics-current-affairs/american-education-and-healthcare, 03 October, 2018.

 

 

Васил Проданов е член-кореспондент на БАН, професор, доктор на философските науки. Дългогодишен директор на Института за философски изследвания към БАН. В момента е преподавател в УНСС. Автор на 21 книги и стотици научни публикации в България, САЩ, Русия, Германия, Франция, Испания, Холандия, Полша и много други страни. Директор на Тракийския…