АНАЛИЗИ > СТАТИИ
Извънредно положение, но и национално отговорна държавническа позиция

Димитър М. Иванов - 22 март 2020

Не било време да се говори за демокрация?
Не, Конституцията и законността в страната не са отменени!

Изразявам моят респект и пълна подкрепа към днешното изявление на президента Румен Радев по повод приетия от парламента Закон за мерките и действията по време на извънредното положение.

Няма как, след като от първия ден на коронавирусната пандемия зовях публично за спешно изработване на един мащабен и агресивен пакет от икономически мерки за спасяване на засегнатите домакинства, сектори в икономиката, социално бедни, както и цялата икономика, да не изразя своето професионално уважение към отговорната държавническа позиция на българския държавен глава и особено на думите му:

„В момента в света и в частност в България протичат паралелно две кризи: първата е здравната криза, породена от коронавируса, втората е икономическа и социална, породена от мерките за борба срещу вируса. Икономическата криза засега се пренебрегва, тя е на втори план, но тя хвърля стотици хиляди българи в трудна битка за оцеляване. Те имат нужда не от заплахи, а от подкрепа. Всички засегнати страни приемат спасителни пакети за най-бедните, за изпадналите в техническа безработица, за дребните и средните предприемачи, отделят се милиарди. Трябва да отчитаме, че възможностите на нашият бюджет са по-скромни, но нуждите на българите са по-остри и неотложни поради ниските доходи. Липсата на убедителни мерки в подкрепа на засегнатите ще породи социално напрежение в близко бъдеще. Гладът ще надделее над страха и последствията рискуват да бъдат разрушителни, затова правителството следва неотложно да преразгледа своята политика спрямо най-пострадалите и засегнатите.“

Продължавам силно да настоявам

час по-скоро в българския парламент
да се внесе  специален „коронавирусен бюджет“

Той трябва да актуализира Бюджет-2020 и да обхваща всички икономически и социални мерки, които изпълнителната власт предприема и смята да предприеме в подкрепа на най-слабите и засегнатите, в подкрепа на ударените заради пандемията икономически сектори, в подкрепа на десетки хиляди засегнати предприемачи, малки и средни фирми и домакинства.

Задължени сме да се опитаме категорично, конструктивно, но в рамките на едно законово регулирано извънредно положение, да осигурим икономическото бъдеще на нашата нация и след преминаването на коронавирсуната пандемия.

Не може под формата на спешни мерки и извънредно положение да се харчат пари, за които не съществуват пълна отчетност и строг контрол над изпълнителната власт от страна на парламента и овластените специализирани институции в страната.

Даже в средата на Втората световна война, когато през май 1940 г. парламентът на Великобритания решава да формира извънреден военен кабинет начело с Уинстън Чърчил,  този военен кабинет формира веднага свой извънреден военен бюджет.

На 13 май 1940 г. в своята първа историческа реч като премиер на военния кабинет Чърчил  заявява: „…Трябва да се помни, че сме в предварителния етап на една от най-великите битки в историята, че сме в действие в много точки в Норвегия и Холандия, че трябва да бъдем подготвени в Средиземно море, че въздушната битка е непрестанна и че много приготовления трябва да се направят тук, у дома. Ще кажа на Камарата, както казах и на онези, които се присъединиха към това правителство: „Нямам да предложа нищо друго освен кръв, тежък труд, сълзи и пот….Пред себе си имаме едно изпитание от най-мъчителните. Имаме пред себе си много, много дълги месеци на борба и страдание. Вие питате, каква е нашата политика? Аз ще кажа: да водим война по море, суша и въздух, с цялата ни мощ и с всичката сила, която Бог може да ни даде, да водим война срещу една чудовищна тирания, никога ненадмината в мрачния и печален списък на човешките престъпления. Това е нашата политика. Вие питате каква е нашата цел? Мога да отговоря с една дума: победа. Победа на всяка цена, победа въпреки всички ужаси, победа, колкото и дълъг и труден да бъде пътят, тъй като без победа няма оцеляване. Нека това бъде осъзнато, няма оцеляване за Британската империя, няма оцеляване за всичко, което Британската империя е отстоявала, няма оцеляване за вековния порив и импулс за напредването на човечеството към неговата цел.“

И въпреки мащабността на войната и невероятната опасност за цялата нация

извънредният военен кабинет на Уинстън Чърчил
не си позволява да функционира без строго контролиран бюджет

Не си позволява да функционира без отчетност и отговорност за харченето даже и на един паунд.

След по-малко от месец от формирането на военния кабинет извънредният бюджет е гласуван от британския парламент. До края на войната военният кабинет представя четири бюджета, чрез които за периода от 1940 г. до 1944 г. увеличава размера на необходимите публични разходи 6 пъти.

Давам този пример, защото той е станал образцов за държавно и отговорно финансово поведение даже и по време на най-тежката война в историята на човечеството, превърнал се е в стандарт на контрол и отчетност.

И на уважение на златните и конституционно залегнали принципи на демокрацията, даже и в условия на тежка криза.

А не, както днес някой ни казва, че не било време да се говори за демокрация.

Бюджет, Бюджет, Бюджет! Актуализиран, специален бюджет, строго контролиран и подлежащ на пълна отчетност, ни е крайно необходим час по-скоро. Необходимо е да се спрат всякакви възможни източници за спекулиране и за потенциално политико-партизанско преразпределение на средства под егидата на спешно, извънредно положение.

Конституцията и законността в страната не са отменени.

Лондон – София