АНАЛИЗИ > СТАТИИ
ИДЕЯТА ЗА ЕВРАЗИЯ И ФОРМУЛАТА ЗА НОВ СВЕТОВЕН РЕД

Орлин Загоров - 27 май 2023

Евразийската идея е в основата на мащабен глобален про­ект, който представлява безусловна алтернатива на порочната цивилизация, която в наши дни еднозначно се свързва със Западния модел на развитие.

Евразия обединява в мощен единен поток източната мъдрост и славяно-православната духовност, обогатен с ценности с общочовешко значение в името на безкористна служба на щастието, благоденствието и съзидателната активност, насочена към  целия човешки род.
Евразийският проект в най-голяма степен се съчетава с принципите и глобалните императиви на устойчивото развитие като модерна формула на хуманистичната интерпретация на прогреса.

В духовно-идеологически план евразийския проект предс­тавлява глобална цел, която обединява цялото човечество, като обезсмисля делението на хората по партийна принадлежност, раса, етнос, пол, вероизповедание.

От всички заблуждения с трагични последици за днеш­ното тежко състояние на Планетата, както и за нейния утрешен ден, най-опасното се оказва подценяването на могъщата сила на човешкия дух. Кризисното състояние, в което живеем днес, налага да се извисим до истината, че Спасението е във всеки от нас, във всеки човек. Този път отговорността е лична и глобална.

Цивилизациите най-ярко се различават помежду си преди всичко по своите базисни ценности, които определя духовният код и културната идентичност на обществото. Всеки път, когато се опитваме да анализираме и съпоставим евразийския цивилизационен модел, виждаме превъзходството на евразийските хуманистични традиции, чрез които единствено може да се спаси човечеството от самоунищожение и да се гарантира един по-човечен, по-богат, по-толерантен, по-справедлив и по-мирен свят за бъдещите поколения. Това днес е най-мощният призив на разума за благоразумие и творчески патос към човешкия род. Днес човечеството се нуждае от нова философия, освободена от всякаква мистичност и пряко ангажирана със земните терзания на хората. Само така може да възтържествува една нова циви­лизация на благоразумието, за да бъде премахната порочната цивилизация.

Наистина става дума за една велика, с космични величини трансформация.

Тя е призвана да възстанови нарушената хармония в света, разрушените мостове, които свързват материал­ното и духовното начало у Човека. Човечеството се намира пред своя „Рубикон“. То трябва или да оцелее, за да се развива, или да загине. Това предполага да прогледнем, да проумеем и осъзнаем истината за своя утрешен ден. За тази цел е необходимо обладалата човека разрушителна енергия да се трансформира в съзидателна сила, в могъща творческа енергия. Тази трансфор­мация предполага ново съзнание за отговорност пред неизбеж­ния апокалипсис на човешкото битие. В това се изразява и вели­кото предназначение на Човека.

Тази духовна обнова, тази радикална трансформация на порочността в човечност и благоразумие, е най-глобалният от всички глобални проблеми на съвременния свят. Осъзнаването на тази истина е първата решителна крачка към оцеляването и най-важната задача на философията.

От няколкостотин години представители на човешкото поз­нание се заемат да формулират по нов начин тревогата от това състояние и пътищата за изхода от него. Днес повече от хиляда проблема концентрират в себе си тази тревога. Те са белязани с глобалността на човешкото оцеляване. Много хора или цели фупи от учени и научни институти подреждат и преподреждат тези проблеми, за да се съсредоточи вниманието на човечест­вото върху онези, от чието неотложно решаване в най-голяма степен зависи това оцеляване.

Съществуват множество схеми и модели за глобалните проб­леми, пред които съдбовно е изправено човечеството. Едни започват с проблемите за мира и войната, за екологическата безопасност, за разумното потребление, за регулираната демог­рафия, за нови производствени технологии, за престъпността и насилието, за демокрацията. Други насочват вниманието ни върху недояждането, рисковете на здравеопазването и борбата със СПИН, алкохолизма и токсикоманията, неравномерното раз­витие и неравенството, надпреварата във въоръжаването, правата на човека, въздействието върху природата и усвояването на природните ресурси, културните ценности, неграмотността, обновлението на ценностите. Трети говорят за необходимостта от “глобално мислене”, за колективна воля за „световно еди­нение”. Четвърти смятат, че панхуманизмът, ако иска да служи на света, е длъжен да има способността да обединява съществуващите религии, включително и светския хуманизъм или той ще загуби своето значение.

Н. Бердяев вярва в способността на този „панхуманизъм” да се издигне над капитализма и генетично увредения и окарикатурен социализъм. В светлината на тази вяра защитата на човешкото достойнство и социалната справедливост се превръща в духовно-идеологическо ядро на глобалната етика, елементи от която в голяма степен са съхранени в славянската духовност.

Общо взето, всички, занимаващи се с глобалните проблеми на съвременността, рано или късно стигат до идеята за съдбата на колективния живот на човечеството, до „новата световна идея“.
Ето защо крайната цел на модела на развитие е да ускори излизането на човечеството от ерата на насилието, превърнало света в бойно поле и навлизането му в ерата на закона, справед­ливостта и съзиданието. Това ще бъде и първата гигантска крачка към целта на живота – преход от царството на необходимостта към царството на свободата. Това означава човешкото битиеда се насочи към нов смисъл, към нова цел – да оставим на идните поколения свят по-добър, по-красив, по-богат и по-сигурен от този, който сме заварили.

В крайна сметка всички размишления на тази тема неиз­бежно завършват със заключението, че главната цел на револю­цията надуха остава социалната справедливост и хармоничнотовзаимодействие на човека с природата. Тази цел се превръща в алтернативна идея и творческа енергия, от които започва и формирането на новата хуманистична цивилизация. Само такава цивилизация е способна да обяви човешкото развитие за цел, към която човечеството може да насочи своите обединен върховни усилия.

Същността на повдигнатия тук въпрос се отнася до посоката, в която се движи човечеството.
Философията на хуманистичната цивилизация едновре­менно е и в основата на стратегията за бъдещето като израз на обективната необходимост последователно и неотстъпно да се реализира интелектуалният, естетическият и нравственият потенциал на съвременното човечество. Това предполага радикално обновление на управлението на развитието на човешкия род. Преди всичко технико-технологическата парадигма, доминираща и досега в индустриалната цивилизация, се налага да се замени с културно-нравствен императив. В практически план целта е преход от техногенна,  в т.ч. информационна цивилиза­ция към нейната антропогенна, човешка, облагородена, одухот­ворена, хуманистична версия.
Това може да се постигне чрез органично съчетаване на славянската духовност и евразийската цивилизационна матрица.

Тексът е част от книгата на проф. Орлин Загоров, „Евразия и новият световен ред“, гл. 1, т. 5, стр. 75-79
 
 
 
Източник - проф. Орлин Загоров "Евразия и новият световен ред", 2022
Орлин Загоров е роден е на 17 юли 1936 година в село Дюлица.  Завършва философия в Софийския университет „Климент Охридски“ през 1966 г., след което работи като журналист и преподавател. От 1967 г. преподава в Кърджали в Института за начални и прогимназиални учители, а впоследствие работи в Окръжния народен съвет.…