Въведение
При положение че военните действия между Украйна и Русия се намират все повече в консервиран вариант на позиционни битки, особен интерес представлява въпроса до колко ще издържат икономиките на двете страни през следващите години.
Разбира се, има съществена разлика между подкрепата на Украйна (от страна на скритите зад паравана други участници от НАТО, САЩ и Европейския съюз) и подкрепата на Русия (зад които зад която не стои никой донор). Въпреки всичко, проекто бюджетите, които се предлагат в Украйна и Русия, са съществен интерес за изследователите от гледна точка на това кой колко ще издържи и икономически, понеже икономиките са основните стълбове за водене на военни действия.
Бюджетът на Русия през периода 2024-2026 г.
Проектобюджетът на Русия за периода 2024-2026 г. накратко може да бъде характеризиран така: нисък темп на растеж, но все пак стабилен растеж от 2,2-2,3%; нисък бюджетен дефицит – разходите на хазната ще превишават приходите, но тази разлика ще бъде не повече от 1% от БВП. Въпреки рязкото увеличение на военните разходи и затягането на санкциите, руското правителство очаква бюджетните приходи да възлязат на над 35 трилиона рубли – с 22% повече от 2023 г. Проектобюджетът прогнозира общи разходи през 2024 г. на 36,6 трилиона рубли, което е с 15% повече от 2023 г. Бюджетният дефицит през 2024 г. ще бъде 0,9% от БВП.
Средният курс на долара за следващата година е 90,1 рубли за единица щатска валута (сега 1 щатски долар е равен 96,35 руски рубли). Цената на петрола сорт Брент е прогнозирана на 85 долара за барел (93,22 долара на 26.09.2023 г.) през 2024 г., като вероятно ще поевтинее до 76,2 долара за барел към 2026 г. Очаква се приходите от нефт и газ да се увеличат през следващата година с почти една четвърт и да възлязат на 11,5 трилиона рубли.
Минималната работна заплата догодина ще стане 19200 рубли в лева – 367,60 български лева (цифрата е подвеждаща за нас, понеже част от благата в Русия са публични, т.е. безплатни)[i]. Пенсиите за руснаците през 2024-2026 г. ще бъдат индексирани в съответствие с реалната инфлация и нивата на доходите два пъти годишно (от 1 февруари – по отношение на нивото на реалната инфлация, от 1 април – по отношение на нивата на доходите). Вероятно средната пенсия ще се увеличи на 23 400 рубли (равни на 448,63 лева)[ii].
Като цяло прогнозата се основава на постепенно увеличаване на дела на инвестициите в БВП, който до 2026 г. ще достигне 22,1%[iii]. Възможно е тази цифра да е по-висока, но след силното 6-процентно увеличение на инвестициите тази година се очаква доста сериозно забавяне до 1,4 процента през 2024 г. Причините за това може да са постепенното стабилизиране на публичните капиталови инвестиции и относително скромния растеж на частните инвестиции на фона на затягането на паричната политика. В бъдеще, през 2025-2026 г., с преодоляването на тези ограничения инвестициите ще растат с 2,8% годишно, което е над нивото на темповете на растеж.
Проект на федералния бюджет на РФ за 2024 г. в цифри[iv]
Стигаме до въпроса за военните разходи.
Русия ще увеличи военните си разходи до почти 11 трилиона рубли (211 млрд. лв.), като това е три пъти повече, отколкото преди войната (а също повече от разходите за пенсии и обезщетения, взети заедно)[i]. За сравнение: през предвоенната 2021 г. разходите за отбрана са възлизали на 3,6 трилиона рубли (69 млрд. лв.). През 2024 г. руските власти възнамеряват да увеличат бюджетните разходи за отбрана от сегашните 3,9% от БВП до 6%, твърди Bloomberg. И като гарнитура, разходите по класифицирани бюджетни позиции, значителна част от които се смята за свързани с войната, ще се увеличат, според Bloomberg, от 6,5 трилиона рубли тази година до 11,1 трилиона рубли и ще съставляват една трета от всички бюджетни разходи.
В същото време се планира да се изразходват 7,5 трилиона рубли за социална политика през 2024 г. (на фона на 6,5 трилиона през 2023 г.). По този начин, през 2024 г. разходите за армията за първи път в историята на Русия ще надвишат разходите по статията „Социална политика“, която включва пенсии, помощи и други социални плащания.
Проектобюджетът ще влезе в сила веднага след като бъде одобрен от двете камари на парламента и подписан от президента.
Бюджетът на Украйна за 2024 г.
При липса на статистика украинските икономисти решиха да не правят традиционната макроикономическа прогноза за 2024-2026 г. Както обясниха от ведомството, правителството има право да прави това по закон. „Сред причините за вземането на това решение трябва да се отбележи по-специално високата степен на несигурност в променящите се условия на конфликта, липсата на необходимата статистическа информация, тъй като Държавната статистическа служба спря публикуването на определен диапазон на данни (например показатели за пазара на труда) или публикува информация със закъснение“, обясниха от ЕП в Министерството на икономиката. Въпреки това те предоставиха на Министерството на финансите минималния списък от данни, необходими за съставянето на бюджета само за 2024 г. По-специално, прогнозната стойност на БВП, обемите на износа, вноса, инфлацията и обменния курс на долара.
Този бюджет ще бъде вторият, който правителството разработва в условията на пълномащабен конфликт и третият военен бюджет на държавата. Както и през предходните две години, основният финансов инструмент на страната ще има един от рекордните си дефицити. За трети път в историята всички „невоенни“ разходи на Украйна ще бъдат финансирани от западните партньори[ii].
Реалният БВП през 2024 г. ще нарасне с 5% (2,8% се очаква тази година), обемът на износа ще се увеличи със 7,5%, а вносът, напротив, ще намалее с 5,5%.
Бюджетът за 2024 г. е изчислен при очаквания за валутния курс в размер на 41,4 гривни за долар (2,07 лева).
През следващата 2024 г. година бюджетът очаква да събере като вътрешни приходи 1,56 трилиона гривни в общия бюджетен фонд (данъци, дивиденти от държавни предприятия и др., но без международни безвъзмездни средства), а разходите се очаква да възлязат на 3,1 трилиона гривни. Ако Украйна не разчита на международна помощ, то бюджетът ще е на „червено“ с толкова, колкото са и реалните приходи. С други думи, страната очаква общи помощи от партньорите от САЩ, ЕС, МВФ и други в размер на над 41 млрд. долари или 39 млрд. евро. В допълнение към външното финансиране, правителството планира да вземе заеми от вътрешния пазар. Планът за продажба на държавни облигации не е никак амбициозен – 421,6 млрд. гривни (малко над 11 млрд. долари). Точно толкова държавата планира да похарчи за изплащане на вътрешни задължения.
Ключови за приходите в бюджета ще бъдат косвените данъци (над 54%): 43,1% – ДДС, 11,2% – акцизи[iii]. Сред преките данъци най-голям принос ще има данъкът върху доходите на физическите лица, който заедно с военния налог ще осигури 17,9% от приходите. Други 9,9% е корпоративният подоходен данък.
Очаква се бюджетният дефицит да бъде 1,59 трилиона гривни или 20,4% от БВП. Държавният дълг ще нарасне до 8,18 трилиона гривни (221 млрд. долари). Отнесено към БВП, той ще надхвърли 104%. Правителството плаща на НБУ около 130 милиарда гривни лихви за държавни облигации (облигации по вътрешни държавни заеми), което е около 3,5 млрд. долари.
Бюджетният дефицит за трета поредна година е двуцифрен[iv]
През 2024 г. се планира ръст на дълга само чрез външни заеми. Делът на външния дълг в общата сума ще се увеличи значително в сравнение с предвоенния период: до края на 2024 г. само 20% от дълговете ще бъдат вътрешни, а останалите ще бъдат задължения към външни кредитори. Значителният дял на валутните заеми прави държавния дълг чувствителен към обезценяването на националната валута.
Съотношение външни-вътрешни дългове[i]
В бюджетния проект за 2024 г. са отменени или променени 22 бюджетни програми на стойност 86,6 млрд. гривни. Правителството реши да се откаже от проектите за пътна инфраструктура, но остават 11 програми за капиталови разходи на стойност 7,5 млрд. гривни (203 млн. долари).
Към август инфлацията на годишна база в Украйна е била 8,6%. В бъдеще темпът на нарастване на цените ще се забави, макар и не толкова бързо. Следователно до края на тази година разликата между миналогодишната инфлационна прогноза и реалността ще бъде още по-голяма. През 2024 г. според правителствените прогнози цените ще се покачат с 10,8%, а средногодишната инфлация ще бъде 13,8%.
Минималната работна заплата през 2023 г. е била 6 700 гривни (143 долара или 335 лв.)[i]. Планира се от 1.01.2024 г. тя да нарасне на 7 100 гривни (354 лв.), а от 1 юли – на 8 000 гривни (400 лв.). Най-високата минимална заплата е била през 2021 г., когато е била почти 220 долара на месец. През 2024 г. ще намалее с 15%. Средната заплата през следващата година трябва да достигне 21 850 гривни на месец (1 092,11 лв.), като тази година е 18,2 хиляди гривни (910 лв.).
Разходите за отбрана ще бъдат същите като през 2023 г. – 1,68 трилиона гривни. Това означава, че през 2024 г., както и предходните две години, правителството ще насочи всички данъци, събрани в страната, към конфликта.
Според проектобюджета за 2024 г. Украйна очаква да получи от партньорите приблизително същата сума като през 2023 г.: 42,8 милиарда долара[ii]. Въпреки това, за разлика от предишния „военен“ бюджет, украинското правителство в момента не е уверено, че тези средства са гарантирани. Най-големият въпрос е получаването на финансовата помощ от САЩ. Украйна очаква да получи около 13 милиарда долара от американците. Въпреки това, колкото по-малко време остава до президентските избори в САЩ, толкова по-политизиран става въпросът за подкрепата на Украйна, включително финансовата. А от там се очакват 30% от приходите. Лъвският дял на финансирането за Украйна ще се пада на Европейския съюз – 45%. Този дял изглежда сравнително справедлив, понеже САЩ осигуряват по-високия дял от военната помощ. Но в него не се включват помощите за украинските бежанци в страните от ЕС, а те надхвърлят 5 828 000 от общо 6 197 200 души (данни от 19 септември 2023 г.)[iii], а грижите и разходите за тях въобще не са малко. Съществуват и известни опасения относно евентуалната помощ на Европейската комисия. Според източници от ЕК, близки до преговорния процес, през 2024 г. ЕС планира да отпусне 9 милиарда евро на Украйна, докато украинското правителство ще има нужда от двойно повече. И ще бъде трудно за МВФ да обясни нуждата на Украйна от значителни суми външно финансиране, още повече че програмата за сътрудничество с фонда предвижда активните военни действия да приключат в средата на следващата година. В същото време украинското правителство предвижда същия размер на разходите за конфликта, както през 2023 г. Друг проблем е преструктурирането на външния дълг. Миналата година Украйна се споразумя с кредиторите си за ваканция в обслужването на дълговете по еврооблигации, която обаче изтича в средата на 2024 г.
Дял на международното финансиране за Украйна[iv]
Не по-малко сложен за решаване остава въпросът за издръжливостта на украинците на строга „финансова диета“ от гледна точка на доходи. Няма как по тази линия да не се отчитат няколко факта. Първо, след 2013 г. доходите претърпяха тотален срив, като през последната отчетна година 2020 г. те не достигат нивата от 2013 г.
Доходи на човек от домакинството в Украйна 2009-2020 г.[i]
Второ, трудно е да се повярва че след двугодишен престой на украинските бежанци (особено в страните-членки на Европейския съюз) – ако войната приключи – те ще пожелаят масово да се върнат към неуютната обстановка в следвоенна Украйна, особено ако са намерили достойни работни места, приемливо заплащане на труда и обществени грижи за своите деца – детски ясли, детски градини, училища и университети. Такава е била логиката на всички следвоенни миграции по света.
Да се върнем към въпроса за доходите. Колкото и да е странно, промените в доходите на Украйна и на Русия са сходни.
Доходи на човек от домакинството в Русия 1992-2022 г.[i]
От двете графики личат почти еднояйчни близнаци на сривове и възходи. Русия и Украйна до голяма степен са създадени от една и съща тъкан, като и двете страни са прегърнали доктрината на неолиберализма през 90-те години на ХХ век и са родили мощни олигархии и немощни граждани. Освен това, никога досега толкова малко хора не са притежавали такава огромна власт както в тези две страни. И никога толкова руски и украински милиардери не са се намирали извън страната си, колкото сега.
Украински милиардери
Като цяло украинските и руските олигарси изглеждат донякъде агностици в своите лични и политически привързаности. През годините те са правили сделки заедно, а по-късно са се обвинявали взаимно в корупция.
Впрочем, според известния Индекс за възприятие на корупцията за 2022 г.[i], двете сравнявани страни заемат „почетните“ 116-то място (Украйна) и 137-мо място (Русия) от изследвани 180 страни.
Заключение
И Русия, и Украйна отлично осъзнават че:
(1) Русия има почти три пъти повече човешки ресурси;
Сравнение на демографското състояние на Русия и Украйна[ii]
(2) Русия е наситена с огромни природни ресурси, за разлика от сегашната част на воюващата Украйна;
(3) във военно отношение Русия качествено превъзхожда въоръженията на Украйна.
Към всичко това трябва да се добави още един факт: финансово-икономически Русия може да издържи на продължителна война, докато финансите на Украйна са свързани с външни донори, които не държат особено на хартиени договори или на вечно приятелство.
Затова войната ще приключи икономически далече преди края на 2024 г. освен ако внезапно не се появи случайна неслучаност чрез „пълноценното включване“ на НАТО.
[i] https://www.transparency.org/en/cpi/2022
[ii] https://ourworldindata.org/explorers/population-and-demography?facet=none&country=RUS~UKR&Metric=Population&Sex=Both+sexes&Age+group=Total&Projection+Scenario=None
[i] https://www.ceicdata.com/datapage/en/indicator/russia/annual-household-income-per-capita
[i] https://www.ceicdata.com/en/indicator/ukraine/annual-household-income-per-capita
[i] https://www.picodi.com/uk/bargain-hunting/minimum-wage-2023
[ii] https://www.epravda.com.ua/publications/2023/09/25/704690/
[iii] https://data.unhcr.org/en/situations/ukraine
[iv] https://www.epravda.com.ua/publications/2023/09/15/704364/
[i] https://www.epravda.com.ua/publications/2023/09/26/704763/
[i] https://www.bloomberg.com/news/articles/2023-09-22/russia-plans-huge-defense-spending-hike-in-2024-as-war-drags-on?srnd=premium-europe
[ii] https://www.epravda.com.ua/publications/2023/09/15/704364/
[iii] https://www.epravda.com.ua/publications/2023/09/26/704763/
[iv] https://www.epravda.com.ua/publications/2023/09/26/704763/
[i] https://aif.ru/money/economy/kogda_povysyat_mrot_na_18_5_procentov?from_inject=1
[ii] https://aif.ru/money/mymoney/na_skolko_i_komu_povysyat_pensii_s_1_yanvarya_2024_goda
[iii] https://aif.ru/money/economy/o_chem_prognoz_ekspert_shirov_obyasnil_finansovye_plany_pravitelstva_rossii
[iv] https://aif.ru/money/economy/proekt_federalnogo_byudzheta-2024_v_cifrah_infografika
Следвайте „Клуб 24 май“ в Телеграм.