В интервю за ТАСС руският заместник-министър на външните работи Андрей Руденко говори за историческия вектор на развитие на сътрудничеството между Москва и Техеран, възможните руски реакции на недружелюбните стъпки на Япония и Южна Корея, а също така отговори на въпроса дали руските авиокомпании ще летят по-често до Виетнам.
– В края на юли предстоят събитията на Асоциацията на страните от Югоизточна Азия (АСЕАН) в Лаос. Какви са очакванията на руската страна от предстоящите срещи и кои са основните теми, които ще бъдат обсъждани?
– По време на участието на министъра на външните работи на Руската федерация Сергей Лавров в министерските срещи на АСЕАН във Виентян на 26-27 юли се планира да бъдат обменени мнения за развитието на ситуацията в Азиатско-тихоокеанския регион в светлината на предизвикателствата, пред които е изправен днес.
Смятаме, че е необходимо преди всичко да се обърне внимание на заплахите, свързани с неговата милитаризация, натрупването на стратегически оръжия, установяването тук на конфликтния потенциал на НАТО и създаването на затворени блокови структури в ущърб на приобщаващите асеаноцентрични механизми на взаимодействие. Тези теми ще бъдат включени в дневния ред на срещите на Министерството на отбраната във формат Източноазиатска среща на върха и Регионален форум за сигурност на АСЕАН, наред с проблемите на борбата с тероризма и транснационалната престъпност и развитието на морското сътрудничество.
Имаме намерение да потвърдим отново ангажимента си към принципите на Договора за приятелство и сътрудничество в Югоизточна Азия от 1976 г. (т.нар. Договор от Бали), който послужи като основа за системата за регионална стабилност, чиято устойчивост в момента е подложена на изпитание. Тази година се навършват 20 години от присъединяването на Русия към този основополагащ за АСЕАН документ.
При сегашните обстоятелства инициативата на руския президент Владимир Путин за формиране на евразийска архитектура за сигурност е особено актуална. Ние разглеждаме асоциацията, чиято основа е изградена върху такива принципи като равнопоставеност, зачитане на интересите на всички държави и взаимосвързаност, като естествен партньор в този процес. Смятаме за обещаващо укрепването на връзките между АСЕАН, ЕАЭС и ШОС, които споделят сходни ценности за осигуряване на мирно и устойчиво развитие и създаване на единно безпроблемно пространство.
Засилването на сътрудничеството с АСЕАН, ядрото на регионалните интеграционни процеси, е един от приоритетите на руската външна политика в Азия. По време на срещата между Русия и АСЕАН ще бъде отделено значително внимание на разширяването на практическото сътрудничество с акцент върху високотехнологичните и наукоемките отрасли, цифровизацията, енергетиката и хуманитарните връзки. Планираме да започнем подготовката на нов петгодишен всеобхватен план за действие за периода 2026-2030 г.
Виждаме непоколебим насрещен интерес на приятелите от Асеан към развитието на сътрудничеството с нашата страна, което се потвърждава от големия брой планирани двустранни контакти в рамките на министерските срещи в Лаос.
– След резултатите от президентските избори в Иран много експерти са на мнение, че новият държавен глава ще се опита да подобри отношенията си със Запада, за да подобри икономическото положение в страната, което може да се отрази на отношенията с Москва поради натиска на Запада. Не се ли опасяваме от охлаждане на отношенията с Техеран при новия президент?
– Иран, като суверенна държава, има право да изгражда външната си политика самостоятелно. Ние, от своя страна, изхождаме от факта, че руско-иранските отношения се базират на здрава основа на приятелство и добросъседство и не подлежат на конюнктура или влияние отвън, въпреки усилията на нашите врагове да вбият клин между двете страни с всички безскрупулни средства. Това се потвърждава от официалните уверения на Техеран, включително и от тези, изразени по време на неотдавнашните контакти между руския президент Владимир Путин и ръководството на Ислямската република, че е готов да продължи да укрепва целия спектър от многостранни връзки и да изпълнява взаимноизгодни проекти, одобрени при предишното правителство, в съответствие със стратегическия курс, определен от Върховния лидер на Иран.
– Съобщава се, че подписването на всеобхватно руско-иранско споразумение за сътрудничество е било отложено за след президентските избори в Иран. Усилена ли е отново работата в тази област и известни ли са сроковете за подписването му?
– Работата по изготвянето на такъв солиден документ, който има за цел да повиши статута на руско-иранските отношения до всеобхватно стратегическо партньорство, продължава вече почти две години и половина и днес може да се счита за завършен. По време на много продуктивните консултации на експерти от правните и териториалните отдели на външните министерства на двете страни, които се проведоха в Москва на 21 юни, беше възможно да се финализира текстът. В резултат на тези консултации беше постигнато съгласие за започване на вътрешните процедури, необходими за подготовката на договора за подписване в рамките на един от следващите двустранни контакти на най-високо равнище. Надяваме се, че в близко бъдеще ще станем свидетели на това наистина историческо събитие.
– Москва и Техеран завършиха работата по интегрирането на руската платежна система „Мир“ и иранската „Шетаб“ Беше съобщено, че на втория етап от програмата ще бъде възможно да се плаща с карти Mir в Иран. Кога е планирано това да се осъществи?
– Въпросът за взаимодействието между националните платежни системи се обсъжда в рамките на специален механизъм на двустранната Междуправителствена комисия за търговско и икономическо сътрудничество, както и в рамките на редовните контакти между ръководителите на централните банки. Очакваме, че в близко бъдеще ще успеем да решим всички проблеми в тази област.
– Техеран предложи да се свържат платежните системи на страните от БРИКС по подобие на интеграцията на системите „Мир“ и „Шетаб“. Как Москва оценява тази инициатива и доколко според Вас тя е реалистична?
– Създаването на независима и устойчива на санкции платежна и сетълмент инфраструктура е съществен елемент от укрепването на автономността и финансовия суверенитет на страните от БРИКС и засилването на ролята им в международната парична и финансова система.
Разглеждат се различни варианти, включително ирански, за свързване на финансовите пазари на страните от БРИКС, преобразуване на разплащанията в национални валути и въвеждане на нови механизми за взаимен сетълмент. Процесът на хармонизация продължава и е рано да се говори за окончателните параметри.
– Министър-председателят на Република Корея Хан Док Су заяви, че мащабът и характерът на евентуалната помощ за Киев от Сеул зависят от действията на Русия след сключването на Договора за всеобхватно стратегическо партньорство с КНДР. Как бихте могли да коментирате подобни изявления на южнокорейските власти и какви последствия ще има курсът на Сеул за подкрепа на Киев?
– Южнокорейският истаблишмънт, твърдейки, че сътрудничеството между Москва и Пхенян застрашава сигурността на Сеул, сравнява конфликта за Украйна с Корейската война от 1950-1953 г., окачествявайки действията на Москва като агресия.
Подобен език на изнудване и заплахи срещу Руската федерация е категорично неприемлив. Руският президент Владимир Путин даде изчерпателни и подробни коментари по темата за руско-севернокорейското сътрудничество на пресконференция след посещението си във Виетнам. По-специално руският лидер заяви, че новият договор има изключително отбранителен характер и че Южна Корея няма от какво да се притеснява, тъй като съгласно разпоредбите на този документ военна помощ се предоставя само в случай на агресия срещу една от подписалите го страни.
Нашата страна, заедно с китайските ни партньори, многократно е представяла инициативи, целящи да помогнат за деескалация на напрежението и да поставят началото на цялостно разрешаване на проблемите на полуострова изключително с политически и дипломатически средства. Всички те обаче бяха отхвърлени от Съединените щати и техните съюзници, които подкрепят по-нататъшното увеличаване на санкциите и силовия натиск върху Пхенян.
В светлината на изявленията на Сеул, за които споменахте, бихме искали да предупредим да не се предприемат прибързани стъпки, които могат да доведат до още по-голямо напрежение на полуострова. Разбира се, всички действия, насочени срещу Русия, няма да останат без адекватен отговор. Не смятаме, че това ще засили сигурността на Република Корея.
Призоваваме нашите партньори в Сеул да направят трезва оценка на настоящата ситуация на полуострова и да се ръководят преди всичко от собствените си интереси в областта на сигурността, а не от тези на трети страни.
– Експерти твърдят, че Япония може да разработи пълноценни хиперзвукови оръжия дори по-рано от САЩ, а военният потенциал на страната уж превъзхожда този на която и да е европейска държава от НАТО. Смята ли Москва, че тези оценки съответстват на действителността? Представлява ли Япония военна заплаха за Русия? Съществува ли възможност за възобновяване на стратегическия диалог между Москва и Токио?
– Следим отблизо изпълнението от страна на сегашното японско ръководство на курса за ускорена ремилитаризация на страната. Япония не само изгражда военния си потенциал, като на практика пренебрегва все още действащите конституционни ограничения в тази област, но и заедно със Съединените щати разширява военноморската си дейност в близост до нашите граници в Далечния изток и привлича извънрегионални държави измежду страните членки на НАТО. В същото време Токио действа като основен пропагандатор на инициативите и концепциите на Вашингтон, включително създаването на тесни блокови съюзи в Азиатско-тихоокеанския регион, насочени към „двойно сдържане“ на Русия и Китай.
Рисковете за регионалната стабилност и сигурност, породени от политиката на Токио, която между другото противоречи и на международните задължения на Япония съгласно Устава на ООН, са били многократно изтъквани както публично, така и по дипломатически канали.
Особена загриженост предизвикват плановете на Япония да размие националния си статут на страна, свободна от ядрено оръжие, било то чрез присъединяване към така наречените съвместни ядрени мисии на САЩ, провеждане на многостранни учения с участието на съюзнически стратегически самолети, сертифицирани за ядрени мисии, или обсъждане на перспективата за разполагане на американски ракети със среден обсег на японските острови.
Токио трябва да е наясно, че всички потенциални заплахи към далекоизточните граници на Руската федерация ще бъдат посрещнати с адекватен отговор за укрепване на отбранителните способности на нашата страна. Като цяло в отношенията ни с Япония, която направи недалновиден избор в полза на враждебна на Русия линия във връзка със ситуацията около Украйна, ще продължим да се ръководим единствено от собствените си национални интереси. Призоваваме Япония да направи същото. Невъзможно е да се върнем към нормален междудържавен диалог с Токио, ако администрацията на Фумио Кишида не отхвърли недружелюбната си политика, подкрепена с реални действия.
– Каква е настоящата ситуация с банковите плащания между Русия и Китай? По-рано беше съобщено за някои проблеми, решени ли са те?
– Понастоящем САЩ и техните сателити засилват усилията си да превърнат международната финансова система в инструмент срещу независимите държави. Както самите те обичат да се изразяват, те „въоръжават“ международните разплащания, банковите отношения и собствената си валута – американския долар. По този начин те разрушават механизмите на световния пазар и нарушават производствените вериги, което оказва отрицателно въздействие върху икономическото положение в много страни.
В настоящите трудни условия много търговски организации трябва да внимават да не попаднат под устрема на санкционната машина. Непрекъснато работим за подобряване на устойчивостта на нашите международни разплащания, включително с Китай. Убеден съм, че ще бъдат намерени ефективни модели.
– Както знаете, преди пандемията Виетнам се радваше на голямо търсене сред руските туристи, но досега броят на полетите между страните не е възстановен на предишното си ниво. Да очакваме ли в близко бъдеще увеличаване на броя на полетите, включително до виетнамските курорти?
– Наистина Виетнам е много популярна дестинация за руските туристи, чийто брой надхвърли половин милион души в периода преди пандемията през 2019 г.
В момента съответните ведомства работят по възможността за увеличаване на интензивността и разширяване на географията на полетите между Руската федерация и Социалистическа република Виетнам.