СЪБИТИЯ > Дискусии
Бъдещето на кръстопът: алтернативните сценарии до 2100 г.

11 март 2025

Очаквайте дскусия на „Клуб 24 май“ на 17.03 от 16.00 часа.

Изображение Gunners Town

Сложната постановка на темата за бъдещето опира до три подвъпроса:

  1. Кой реално управлява сега световните, европейските и българските дела?
  2. Кои са основните цели и парадигми на управляващите?
  3. По какъв начин управляващите мислят да постигнат своите цели?

Отговорите на тези въпроси ще позволят да се оформят две прогнози за бъдещето, напр. до 2100 г. – генетична (екстраполация на тенденциите) и генетична с отчитане на рискове, но не и нормативна („ако искаме през 2100 г. бъдещето да е такова и такова, то от 2025 г. трябва да подготвим това и това…“).

1.     Кой реално управлява световните, европейските и българските дела?

Да се фокусираме върху Великите сили, Великите групировки и малки страни като България. Формално управлението в САЩ е демократично-либерално (подчертава демократичните принципи и либералните пазарни механизми в управлението); в Европейския съюз е федерално-демократично (отразява федералната структура и демократичните принципи на управление); в България е парламентарно-демократично (характеризира парламентарната система и демократичните институции); в Русия е авторитарно-централизирано (описва високата концентрация на властта и централизирания характер на управлението); в Китай е авторитарно-тоталитарно – (подчертава високоцентрализираното управление и тоталитарните елементи), в Индия е демократично-представително (отразява демократичните принципи и представителната система на управление); в БРИКС е многообразно-неформално (характеризира разнообразието от политически системи и неформалния характер на групировката).

Реалното управление в САЩ е типично олигархично, в ЕС – типично бюрократично, в България – типично „ветропоказателно“ (накъде духа вятърът). От другата страна на планетата – в Русия е типично авторитарно, в Китай – миксирано централизирано политически и децентрализирано икономически, в Индия – миксирано демократическо и олигархическо.

2.     Кои са основните цели и свързаните с тях парадигми на управляващите?

Ето основните цели до 2030 г. за всяка от страните и групировките:

САЩ при Тръмп 2.0: Да направи Америка отново велика – глобално, икономически и националистически; поддържане на технологическото лидерство; защита на глобалната икономическа доминанта; съпротива срещу китайската технологична експанзия.

Европейски съюз до 2030: укрепване на федералната структура; разширяване на икономическото влияние; подобряване на институционалната ефективност.

България до 2030: пълна интеграция в ЕС институциите; икономически растеж чрез ЕС фондове; усилване на регионалното влияние.

Русия до 2030: създаване на „справедлив световен ред“; усилване на влиянието в БРИКС; намаляване на зависимостта от западните институции.

Китай до 2030: поддържане на икономически растеж над 5%; усилване на технологичната независимост; решаване на структурните икономически проблеми; усилване на глобалното влияние чрез икономическа дипломация.

Индия до 2030: най-бърз растеж сред страните от БРИКС над 5%; усилване на глобалното влияние; развитие на технологичния сектор.

БРИКС до 2030: увеличаване на търговията между членовете до 40% от световната търговия; създаване на алтернативна финансова система; намаляване на зависимостта от долара; развитие на система за плащания извън SWIFT. Т.е. като целите на ЕС от 2000 г.

Ето и основните политикономически парадигми:

САЩ – „Демократичен капитализъм“ – подчертава демократичните принципи и либералните пазарни механизми в управлението. САЩ подчертава демократичните принципи и либералните пазарни механизми в управлението, комбинира индивидуална свобода с пазарна конкуренция, фокусира се върху защита на интелектуалната собственост и технологичното лидерство.

Европейски съюз – „Федерален социален пазарен модел“ – отразява федералната структура и социалните компоненти на пазарната икономика. Европейският съюз се стреми да балансира федералната структура с националния суверенитет; комбинира социална защита с пазарна икономика; поддържа солидарност чрез общ пазар и политика.

България – „Транзиционна пазарна икономика“ – характеризира прехода към пазарни принципи в рамките на ЕС. България не може да се развива без интеграция в европейските структури; балансира между национални интереси и европейска политика; фокусира се върху конвергенция с европейските стандарти.

Русия – „Авторитарен държавен капитализъм“ – описва високата концентрация на властта и държавната роля в икономиката. Русия се характеризира се с висока концентрация на властта и държавна роля в икономиката; комбинира авторитарно управление с пазарни елементи; защитава националния суверенност в икономическата политика.

Китай – „Държавен социализъм с пазарни елементи“ – комбинира социалистическа система с пазарни механизми. Китай съчетава социалистическа система с пазарни механизми; поддържа държавен контрол върху стратегическите сектори; целта е технологическа независимост при запазена политическа стабилност.

Индия – „Демократичен мултипартиен капитализъм“ – отразява демократичните принципи и представителната система на управление. Индия се характеризира с демократични принципи и представителна система; балансира между социална защита и икономически либерализъм; фокусира се върху технологичен прогрес при запазване на демокрацията.

БРИКС – „Многообразна неформална кооперация“ – характеризира разнообразието от политически системи и неформалния характер на групировката. БРИКС се характеризира с разнообразие от политически системи и неформален характер; целта е създаване на алтернативна финансова система; подчертава необходимостта от по-голяма представителност в глобалното управление.

3.     По какъв начин управляващите мислят да постигнат своите цели?

САЩ мислят да реализират своите цели за бъдещето чрез глобален ред, основан на лични съюзи и двустранни договори (обикновено със силни хора) и печеливши бизнес сделки (обикновено облагодетелстващи група от най-приближени).

Европейски съюз – чрез колективна дипломация и икономическа интеграция, за да поддържа единството си и да устои на натиска от САЩ и други глобални сили.

България – чрез лоялност към ЕС/НАТО и търсене на икономически ползи, за да осигури стабилност и икономически растеж чрез съюзи с по-силни партньори.

Русия – чрез геополитически натиск и енергийна зависимост, за да подкопае западния ред и да укрепи влиянието си в региона.

Китай – чрез икономическо влияние и технологично лидерство, за да създаде алтернативен глобален ред, базиран на китайските интереси.

Индия – чрез балансиране на силите и стратегически партньорства, за да запази стратегическа автономия и да използва съюзи за икономически растеж.

БРИКС – чрез икономическо сътрудничество и алтернативни институции, за да намали зависимостта от Запада и да създаде многополярен свят.

Всяка страна или групировка има свои стратегии за постигане на целите си в контекста на хипотетичния глобален ред, основан на лични съюзи и двустранни договори. Тези стратегии включват колективна дипломация, икономическо влияние, геополитически натиск и балансиране на силите.

4.     Бъдещето през 2100 г. – генетична прогноза

Екстраполирането на тенденциите от 2000 г. до 2100 г. е сложна задача, тъй като включва множество променливи – икономически, политически, технологични, демографски и екологични. Въпреки това, можем да изложим някои възможни сценарии за бъдещето на САЩ, Европейския съюз, България, Русия, Китай и Индия през 2100 г., базирани на текущите тенденции:

1. САЩ

– Тенденции: Технологично лидерство, глобална военна и културна хегемония, но с вътрешни разделения и икономически неравенства.

– Икономика: САЩ може да запази технологичното си лидерство, но ще се изправя пред конкуренция от Китай и Индия.

 – Политика: Вътрешните разделения може да се задълбочат, което ще изисква реформи за запазване на стабилността.

 – Демография: Ще се увеличи разнообразието на населението, което може да доведе до социални и политически промени.

2. Европейски съюз

– Тенденции: Икономическа интеграция, демографски спад, зелена трансформация.

– Икономика: ЕС може да стане световен лидер в зелената енергия и устойчивото развитие. Европейският съюз не може да функционира без истински икономически, паричен, фискален и политически съюз, затова ще завърши и тази интеграция.

 – Политика: Ако успее да запази единството си, ЕС ще остане важен глобален играч, но ще се изправя пред предизвикателства от страна на стареещото население.

 – Демография: Намаляващото население може да доведе до икономически и социални предизвикателства.

3. България

– Тенденции: Икономически растеж, но с бавно темпо, емиграция, интеграция в ЕС и НАТО.

– Икономика: Ако успее да привлече инвестиции и да развие високотехнологични отрасли, България може да се утвърди като стабилна икономика в ЕС.

 – Политика: Продължаващата интеграция в ЕС и НАТО ще гарантира сигурността и стабилността на страната.

 – Демография: Емиграцията и ниската раждаемост може да доведат до намаляване на населението, което ще изисква мерки за привличане на млади хора.

4. Русия

– Тенденции: Авторитарен режим, зависимост от енергийни износи, геополитически амбиции.

– Икономика: Русия може да се изправи пред икономически спад, ако не диверсифицира икономиката си и не намали зависимостта от износа на енергийни ресурси.

 – Политика: Авторитарният режим може да продължи, но ще се изправя пред предизвикателства от страна на вътрешната опозиция и международния натиск.

 – Демография: Намаляващото население и стареенето на обществото ще бъдат сериозни предизвикателства.

5. Китай

– Тенденции: Икономически растеж, технологично развитие, авторитарен режим, геополитически амбиции.

– Икономика: Китай може да стане най-голямата икономика в света, но ще се изправя пред предизвикателства, свързани с високия дълг и старещото население. Тъй като Европа е измъчена от нестабилност, Китай вероятно ще бъде основният бенефициент.

 – Политика: Авторитарният режим може да продължи, но ще се изправя пред предизвикателства от страна на вътрешната опозиция и международния натиск.

 – Демография: Намаляващото население и стареенето на обществото ще бъдат сериозни предизвикателства.

6. Индия

– Тенденции: Икономически растеж, демографски бум, технологично развитие.

– Икономика: Индия може да стане една от най-големите икономики в света, благодарение на младото си население и технологичния прогрес.

 – Политика: Ако успее да запази стабилността и да намали социалното неравенство, Индия ще се утвърди като глобален лидер.

 – Демография: Индия ще остане най-населената страна в света, което ще ѝ даде икономически и политически предимства.

Заключение. През 2100 г. светът ще бъде многополярен, с водещи роли на САЩ, Китай и Индия. ЕС ще остане важен играч, но ще се изправя пред демографски и икономически предизвикателства. България ще продължи да се интегрира в ЕС и НАТО, но ще се нуждае от мерки за справяне с емиграцията и стареенето на населението. Русия ще се изправи пред сериозни предизвикателства, свързани с икономиката и демографията, ако не промени курса си. Всички тези сценарии зависят от способността на страните да се адаптират към бързо променящия се свят.

5.     Бъдещето през 2100 г. – прогноза с отчитане на рисковете

До 2100 г. всяка от тези страни и групировки може да се изправи пред неочаквани проблеми, които могат да променят техните траектории. Ето някои от най-вероятните и неочаквани предизвикателства за всяка от тях:

1. САЩ

– Климатични мигранти: масови миграции от Централна и Южна Америка поради климатични промени.

– Технологичен колапс: кибер атаки или изкуствен интелект, който излиза извън контрол.

– Политически разпад: сериозно разпадане на федералната система поради вътрешни разделения.

2. Европейски съюз

– Разпад на ЕС: нарастващ национализъм и евроскептицизъм, водещи до разпадане на съюза.

– Климатични кризи: екстремни климатични събития, които засягат земеделието и инфраструктурата.

– Демографски срив: рязко намаляване на населението поради ниска раждаемост и емиграция.

3. България

– Демографски колапс: намаляване на населението под критични нива поради емиграция и ниска раждаемост.

– Енергийна криза: продължителна зависимост от външни енергийни източници и липса на устойчиви алтернативи.

– Политическа нестабилност: сериозни вътрешни конфликти, които застрашават демокрацията.

4. Русия

– Разпад на федерацията: сепаратизъм в регионите, водещ до разпадане на страната.

– Енергийна обезценка: рязко намаляване на стойността на износа на енергийни ресурси поради нови технологии.

– Политически преврат: революция или преврат, който сваля авторитарния режим.

5. Китай

– Икономически колапс: срив на имотния пазар или банкова криза, която засяга цялата икономика.

– Социален бунт: масови протести поради нарастващото неравенство и репресии.

– Технологичен провал: зависимостта от технологиите води до сериозни сривове в критични сектори.

6. Индия

– Климатични бедствия: екстремни горещини, наводнения и засуши, които засягат земеделието и населението.

– Социален разрив: нарастващо напрежение между религиозни и етнически групи.

– Технологичен провал: липса на инфраструктура за справяне с бързия технологичен прогрес.

7. БРИКС

– Разпад на сътрудничеството: вътрешни конфликти между членките, които водят до разпадане на групировката.

– Икономическа конкуренция: нарастваща конкуренция между членките за ресурси и пазари.

– Геополитически конфликти: външни конфликти, които засягат стабилността на групировката.

До 2100 г. всяка от тези страни и групировки може да се изправи пред сериозни и неочаквани предизвикателства, които могат да променят техните траектории. Тези проблеми включват климатични кризи, технологични провали, политически разпади и социални бунтове. Способността на тези държави и организации да се адаптират и да реагират на тези предизвикателства ще определи тяхното бъдеще.

Очаквайте дискусия на „Клуб 24 май“ по всички тези въпроси на 17 март от от 16.00 часа.