Това европейско председателство като че ли ни идва малко повече. Защото е ласкателство, а се чувстваме като на изпит. Нима не предчувстваме, че то е повече процедура по ред, отколкото заслуга чрез добродетели. Ние често напомняме какво са казали Захари Стоянов и Раковски за Русия, но свенливо подминаваме, че Иван Вазов назова Европа „блудница“. Ние често забравяме, че първата среща на България и Европа е осъществена на борда на „Радецки“. Христо Ботев изпраща почтителни телеграми на френски към Европа, извиква на самия борд „Да живее Франц Йосиф“, гарантира чест и имущество на пътниците. Но в същото време използва повелителен език към евентуалната съпротива към спирането на кораба на козлодуйския бряг. Значи почит към Европа е съвместимо с усещането за себезначимост. Ето това ни напомня Ботев, като се сещаме за неговият рожден ден.
В очите на прагматичните бакали Христо Ботев продължава да бъде досаден несретник. Душевните бакали и изкусни хамелеони винаги ще го гледат с насмешливо високомерие. Онези, които вечно се страхуват, че ще загубят мястото си на опашката, ще се дивят как така лудешки е пропилял живота си. Други, които ценят само платения героизъм, добронамерено се тюхкат, че не е могъл да стане поне депутатин, ако не министър и прочее. А все пак Ботев винаги ще има не само почитатели, но и идейни синове сред нас. Той е прекалено всеобхватен, за да принадлежи на фамилни кланове или на тематични монополисти. Сравним по интелект само с Любен Каравелов, но далеч надвишаващ го по талант, чар и геройство, той е всичко онова, което те ненавиждаха, което презираха и от което се страхуваха. Най-вече от това, че е от онези голташки „луди глави“. Той е едновременно патриот и космополит, регионален, национален, гражданин на всички времена, значи общочовешки индивид.
Поет, проникновено и проницателно разбрал прозаичните мотиви и лабиринти на изкусната дипломация, интимната същност на човешката природа, саможертвения смисъл на самотното геройство, опоетизирало смъртта като възнаграден порив. Затова, ако не „разположим“ и съпоставим Христо Ботев в неговото европейско време и личностна среда, ако не го сравним не само в литературен план с облика на неговото особено съвремие, ние едва ли ще проумеем не само смисъла и мащабите на неговото величие, но и ще немеем пред неговото различие, което понякога тайно ни смущава! Нека признаем, че историческото вдъхновение от личности не винаги съвпада с действителното им поведение и стойност с оглед на днешните ни представи за мъдрост и прозрение. „Тогава“ те са били нещо велико, но какви биха били „днес“? Нека не се заблуждаваме – ние никога няма да получим онзи спасителен сигнал на предупреждение от миналото, който да ни създаде имунитет срещу съвременни заблуди. Нека не преувеличаваме – няма повсеместно, универсално и вечно приложима историческа стойност на някогашни културни и политически съзидания. Тук необходимите митологеми са полезни повече като емоционален ефект, отколкото като прагматична конкретика. Нещо като някогашните първи оръдия – ефектът от взрива като парализиращ страх е много по-голям, отколкото истинските физически травми, нанесени на противника! Как биха реагирали великите световни личности на проблемите и изпитанията на съвременния свят, е тема на предположения. Казват, че във всеки опит за прогнози – от политиката до спорта – срещаме немалка доза неволно проявено шарлатанство. Или преднамерено…
Често пъти шаблонизираната календарна треска ни подканя да се обърнем към Ботев като към един от най-значимите между личностите символи в историческите ни представи за вечност. Но не само като адресат на прочувствени епитети от признателното поколение. Всеки, който е разбрал неговата публицистика, може с основание да се запита, дали този богато надарен, с разнолики добродетели великан е достигнал по свой път до възприемането на своето съвремие, или е повече или по-малко повлиян от политическия и интелектуалния климат на своето време. Защото, както при повечето ни дейци от епохата на Възраждането, при него ограниченията в докосването до съзидателните ветрове на тогавашната културно-политическа динамика са повече, отколкото освежителните контакти. Собствено, това е съдбата на българите от столетия преди.
Ботев се ражда при многозначително хронологическо съвпадение. В такива случайности интуитивно търсим символ. Месец след като се е появил на света, през 1848 г., в Палермо и Париж избухва революция, която ще бушува до лятото на следващата година. Някъде към 1875 г. значителна част от революционните искания са осъществени по реформистки, парламентарен път. Барикадата е заменена с избирателната урна, революцията от страшилище се превръща в спектакъл. Покъртителната драма на Парижката комуна през 1871 г. идва като предупредително назидание и горчиво разочарование главно в две направления, първото – че единството на Третото съсловие вече не съществува, второто – че новата класа, буржоазията, може да бъде не по-малко жестока, отколкото частично победената аристокрация.
Но има и нещо възпроизведено от миналото – убеждението, че справедлива цел може да бъде осъществена чрез жестока методика. Тази демонична психология тепърва ще носи несправедливости, бруталности и стълкновения по света. Изглежда, че тогава историята се произнася за реформата поне в социалнополитическата сфера. Чак до 1905 г. Европа забравя за революцията като инструмент за политически и социални промени. Но очакваното спокойствие не идва. Европа е запълнена от безработни революционери, които отчаяно се опитват да задържат предишния исторически престиж на революционните промени. Революцията се „настанява“ най-вече в национално-освободителните движения, въпреки че Италия и Германия са обединени не от всенароден бунт, а чрез дипломатически комбинации и войни, предизвикани от потомствени аристократи.
Настъпва тъжният час на революционерите без революция, в който те стават невротични опоненти на политическата демокрация. „Всеобщото избирателно право е контрареволюция“ – твърди прославеният от Ботев Пиер Прудон. От морален аспект аргументацията е същата, с която разумният Маколи пророкува, че демокрацията ще унищожи цивилизацията. Луи Блан, Кошут и Мацини стават не по-малко авторитарни като поведение от аристократите, въпреки че говорят на „Ви“ с работници и селяни. Но революцията на духа остава.
Идва времето на двусмислените идеи, част от които полагат основите на бъдещите леви и десни тоталитаризми не само в Европа. Когато една програма „пристъпи“ към реализация, тя винаги се различава като практическо съдържание от идейния ембрион. Традицията е атакувана от предизвикателствата на идеологическите изобретатели, авторитетът е застрашен от свободата, легитимизмът заплашва народовластието, лоялността към нацията застава срещу верността към династията, вярата в Бога – срещу чудесата на технологическия прогрес. Към тези идеи принадлежат и два взаимно изключващи се идеала за смислен и праведен живот. Докато Луи Блан заговаря и за социалната революция, то последователите на Бърк, дьо Местр и Шатобриан са ужасени от възхода на „тълпата“. Не от зловещ антихуманизъм, а от основателен страх от темповете на демократизация.
Периодът, в който живее Ботев, е може би най-противоречивата епоха в „романтичните гърчове“ на целия XIX в. Странно ли е тогава, че той самият носи тези взривоподобни заклинания?
Проследявайки творчеството, поведението, терзанията и взривните изблици на Ботев, ние с изумление намираме поразителни сходства със съдбата на най-значимите личности на XIX в., които с днешните определения можем да окачествим като нестандартни. И така, кои са европейските съвременници на Ботев в личностен план? Това са българските литератори, революционери и обществени дейци Л. Каравелов, П. Р. Славейков, Д. Войников, В. Друмев, И. Блъсков, С. Доброплодни, Св. Сапунов-Миларов, Гр. Пърличев, Кр. Стоянов-Пишурка, Я. Мустаков, Георги С. Раковски, Иван Касабов, Васил Левски, Стефан Стамболов, Гаврил Хлътев – Г. Бенковски, Стоян Заимов, З. Стоянов, Панайот Хитов, Иван Драсов, Киро Тулешков, Кирияк Цанков, Велико Попов, Михаил Греков, Христо и Евлоги Георгиеви – роднини на Хр. Ботев, Найден Геров – руски консул в Пловдив, Хр. Тъпчилещов, П. Р. Славейков, Драган Цанков, хаджи Иванчо Пенчович – обект на язвителни фейлетони на Хр. Ботев. Нима някой от тях прилича на Ботев? Следва да се насилим много, за да ги комплиментираме по снизхождение и благодарност. Защото те приличат „по нещо“ на Поета, но нито един от тях не е сравним по всичко с него!
Сред европейските и руските революционери негови съвременници са Н. Г. Чернишевский, Сергей Нечаев – познанство с Хр. Ботев (1869), Константин Кац, известен като Доброджану-Геря (1855–1920) – народник-социалист, приятел на Хр. Ботев, Николай П. Зубка-Кодряну – социалист, приятел на Хр. Ботев, Ник. К. Руссел-Судзиловский – социалист, също приятел на поета, Николай Меледин, известен като Александър Флореско – руски народник, приятел на Хр. Ботев, Петр П. Лавров, Ал. Херцен, Джузепе Мацини, Джузепе Гарибалди, полски революционери от въстанията през 1830, 1848, 1863 (някои постъпват на турска служба, като Михаил Чайковски-Садък паша, известен от въстанието през 1830 г.).
Хр. Ботев познава полски семейства в Одеса, знае за Лайош Кошут, Йожен Варлен, Пиер-Жозеф Прудон (1809–1865), Луи-Огюст Бланки (1805–1881), Фердинанд Ласал (1825–1864). Ботев е чел превод на част от „Капитала“, нещо от Енгелс, но не знае за Вилхелм Либкнехт и Август Бебел. Следват познати европейски и руски поети: Луиджи Меркантини – италански поет, мото на фейлетона „Петрушан“, Джозуе Кардучи – италански поет (Химн на сатаната, 1865), който напомня днес по творчеството и поведението си на Салман Ружди; Шарл Бодлер, Виктор Юго, Жорж Санд, Артюр Рембо (1854–1891) с „Пияния кораб“, Пол Верлен, Анатол Франс, Ал. Дюма, Гюстав Флобер, Иполит Тен, Чарлз Дикенс, Уилям Морис, Антъни Тролъп, Хенрик Ибсен, Ник. Ал. Некрасов, Аполон Майков, Ив. С. Тургенев, граф Л. Н. Толстой, Фьодор Ив. Тютчев, Афанасий Фет, Хариет Бичер-Стоу (1811–1896), станала и европейска знаменитост през 1850 г.
После следват европейски политици: граф Н. П. Игнатиев – предполагаема среща с Хр. Ботев в Цариград през февруари 1876, ген. Мих. Григ. Черняев – в Букурещ 1875, принц Ото фон Бисмарк, императорът-нищожество Наполеон III, Адолф Тиер, граф Юлиуш Андраши (1828–1890), крал Виктор Емануил II (1820–1878), граф Камило Бенсо ди Кавур (1810–1861), либералният император Александър II, чиито паметници са запазени само в София и Хелзинки, властната кралица Виктория, Бенджамин Дизраели, Уилям Гладстон, княз Михаило III Обренович (1825–1868), княз (после крал) Милан Обренович IV, надменният крал Карол Хохенцолерн. Полузабравените днес европейски мислители като Ж. Кювие (1769–1832), Хърбърт Спенсър и Джон С. Мил по това време са повече авторитетни като пророци и назидатели, отколкото Фройд, Дарвин и Маркс.
До каква степен идеите, творбите, поведението на Хр. Ботев са една отделна културно-политическа и емоционална аналогия, самостоятелно възникнала и проявена, или са едно своеобразно отражение и продължение на европейското му време. Отговорът на двете алтернативи е „да“ и „не“ – най-необичаният, но най-задълбоченият отговор при историческите равносметки!
Обща характерна черта на интелектуалния климат на тогавашна Европа е наблюдението, че интелигенцията се намира в състояние на неудовлетвореност и бунт спрямо обкръжаващата я среда. Настъпва своеобразен духовен разнобой, твърде различен от равновесието на XVIII в. Парадоксалното е, че тъкмо той влияе за създаване на равновесие в политическото мислене поради тежките стълкновения между Прусия и Австрия, Дания и Северогерманския съюз, Германия и Франция, Русия и Турция, които не се превръщат в европейски или световни конфликти. Мацинисткият принцип – личност, нация, човечество – ускорява едновременното интернационализиране и локализиране на национално-освободителните движения. Всеки национален водач се чувства задължен да вземе отношение по каузата на съседни народи и държави. Днес не винаги е така, особено ако не е одобрено не от Европа, а от Брюксел. Разликата е, че самата Белгия има сериозни етноезикови проблеми, които се скриват.
Революционната емиграция от Лондон и Милано до Букурещ и Белград вижда в „своята“ програма част от стремленията на „другите“, където социалното и националното обикновено се вграждат взаимно. Настъпва плътно съучастие на интелектуалците в конкретната политика, въпреки че провалът през 1848 г. ще бъде обяснен и с това, че революцията бе дело на интелигенцията. Яростният антиклерикализъм е колкото модно увлечение на бунтари, толкова и реална реакция спрямо институциите на църквата, а не срещу самото християнство. Той става продукт и вариант на антиинтелектуализма на интелектуалците, разбиран като отрицание на отвлеченото мислене и самотната неангажираност, като съпротива срещу откъсването на идеалите от реалността – не случайно Макиавели е толкова популярен сред радикалната европейска интелигенция. Идеалите се изразяват най-вече в отрицание на съществуващия ред, не непременно в задължителна и ясна рецепта за бъдещето.
Комунизмът на Ботев напомня републиканизма на Левски, федерализма на Каравелов и централизма на Раковски. В този смисъл неговото портретиране като невротизиран безбожник също следва да бъде поставено в контекста на тогавашното, а не на сегашното настроение сред европейската интелигенция, каквото и да означава последното определение. Защото и тогава, и днес антиклерикализъм не означава безбожие.
Духът на недоволство и неудовлетвореност са мотивирани повече от събитийната конкретика, отколкото от идейно-политически възгледи. През 1870 г. Ватиканският събор провъзгласява непогрешимостта на Папата, въпреки че след една година Рим ще стане столица на светска Италия. Така Ботевият гняв към „калимявките“, неговите сравнения на религията с „чума и холера“ имат предназначение само като негативна алтернатива на революционните методи. В такъв контекст, а не като анархистични и изригвания следва да разбираме гневните упреци на Ботев спрямо реформистката линия в българското национално-освободително движение. Това, разбира се, не означава, че Ботев е само революционер като поет или като натура, като нрав и емоция. Той е и политически деец, добре информиран за сходствата и различията между нас и останалите. Той разбира, че никой няма да помогне на поляците, защото бе видял, че дори и Ламартин, вече като държавник, не си направи труда да интервенира в тяхна полза пред Русия, Австрия и Прусия.
Тук следва да напомним, че за разлика от италианското Рисорджименто балканският национализъм имаше и демографски проблеми. За разлика от България или Босна, в Италия нямаше австрийци, в Прусия нямаше баварци, а преди два века в Нидерландия ги нямаше ненавижданите испанци. Този необичаен за великодушния нрав на Ботев гняв спрямо „турците“ отразяваше тайната тревога относно бъдещото на българския етнос, който контролираше източната част на Балкански полуостров като присъствие, но в много малко райони бе напълно и абсолютно господстващ като хомогенна сплав.
На него, Ботев, ли можеше да се внушава цивилизована толерантност, след като той я прояви така достолепно на борда на „Радецки“? Та той я притежаваше повече от носителите на онази търпимост, която означаваше повече послушание и покорство, отколкото мъдро очакване на естествения ход. Ботев бе видял, че потушаването на Априлското въстание като методика и безпощадност малко се различаваше от „справянето“ с бунтовете по българските земи от 1404 г. насам. Онези висши началници, които проявиха особена жестокост срещу априлци, бяха щедро възнаградени от османската администрация, докато показалите чисто човешка умереност бяха порицани, заплашени, дори понижавани в длъжност. С какво тогава да убедим съвременния наблюдател Ботев и останалите във всеблаго търпение?
Всичко това означава, че „различието“ на Хр. Ботев, скриваните „мъчнотии“ в изкуствената модернизация на неговата личност, често вулгарно съобразени със злободневната конюнктура, могат да бъдат преодолени само с разбиране, а не с приспособяване. Най-значимите гиганти от миналото все пак са проявени в конкретна и невъзпроизводима културно-политическа среда и обстановка. Тяхното величие лежи не в лесното им вграждане в съвременни идеологеми, а в противопоставянето им срещу униформеността на тогавашното време. Те са видели бъдещия свят в перспектива, докато другите са били само чакащи слепци. Те са разбирали, че древният порив за един по-добър свят изисква дързост, която страхливите носители на „добрия разум“ са смятали за лудост. Но затова ние честваме днес не разумните, а храбрите.
Кой от морално-историческите наставници на съвременна Европа не бе отхвърлян, често пъти с презрителна ирония, приживе? Кой от тях не изглежда днес прекалено екзотичен за спокойното ни време? Поради това ние отправяме надежда, че Ботевите чествания ще допринесат за изтъкването на българо-европейската общност, която досега бе невежествено или преднамерено пренебрегвана.
Пътят на България към Европа има много имена, много коридори, много начални точки и временни станции. Но в културно-исторически смисъл на приемственост и продължение ние не сме и няма да бъдем европейци без Ботев! Това е европейското време на Ботев. И послание. Видяхме клиповете за нашето председателство, отправяни към младите. Намирам, че Ботев е по-млад от тях.