Понеже отдавна се опитвам да представя неудобството, което изпитвам от представата за българина, която прониква и в ежедневието, и в думите на приятели от клуба, посегнах към инструментите на хибридната техника, за да създам този текст. Чрез поезията ще пресъздам духа, чрез анализа – душата, а на критиката ще оставя физическата форма на този отвъдбългарин, който провинциално и нецивилизовано се бунтува в мен. Иначе ще е трудно да обясня защо не се доверявам на представите на обществото за българина. Нито защо все по-често не се смятам за българин.
ЗА СЪЩНОСТТА
Защото писано е : „бъдете свети,
Понеже Аз съм свет“.
Петър 1:16.
Неосъзнатият и неумиращ дух,
с когото аз се срещам
извън пространството
на земната съблазън,
скрит зад завесата
фриволна на смъртта,
която вятърът на случая отвява
и ми показва сънища и чудеса –
е същността ми.
Задгробен шепот
за осмислени възможности
за другост;
спонтанна страст
към сливане със Цялото.
Капка от вечната река
на мъдростта,
която океанът на живота пълни.
Това – да си едно
и всичко едновременно;
и да си ти,
когато другото е същото,
което те изгражда и отмива.
Миг от безкрайност е;
и векове от срещащи се трепети
на твоето единствено дихание;
безбрежна идентичност,
в която ти си всичко
и всичкото е в теб.
Безсмъртното съзнание,
което с помислите си създава
останалото и го контролира.
Самият себе си,
във всичките си форми,
които случват се
с вибрации различни
в едно и също място – в мен,
окъпан в светлината
На Светия Дъх.
И така драги приятели и приятелки, не мога да се доверя на представите за историята и историческото, понеже те отдавна ми изглеждат обидно неверни. По-лошото е, че направо са си глупави и поради това някак спонтанно не се зарадвах нито на думите на Президента за 13 вековната караулна служба на българите край Европа, нито на поляка, който показа колко наивно е подведен в подготовката си по българска история. Защото българите не са от Европа, а от Евразия, и не са пазили бъдещото племе на Европейския съюз, а самите са семе на благоденствието, обединяват любовта и градивността чрез аза, като реализация на индивидалности. А войната и битките са последното нещо, с което са се гордели. Защото тези, които са създали универсалния космически код, наричан българска азбука, са имали представа за единството на света, за хармонията в него и за усилията да постигнат баланс. Поради тази причина българите не са водили войни за да имат, а за да пазят. И знамената им, макар и приемани като бойни, са били със символите на тази универсална магия наречена българска реч – реализация на енергийните честоти. А целта на това космическо усилие винаги е била отговорността:
към себе си;
към семейството;
към рода;
към народа;
към държавата;
към вселената и
към всемира.
В неделната утрин една мъдра жена ми каза „ не знаят ли това“. Какви знамена, сестри и братя, какъв караул? И е права жената да пита защо не нашите и европейски чиновници не творят благоденствие, а правят политика – „публични обещания, лъжи, измамни тайни, истина в крах и агония“, както казва жената.
Тока че, да уточним и за българи и за европейци:
Като учители и лидери на човешката раса българите=тракоариите са в основата на великите движения на човечеството. Те са предводители на античните миграционни процеси. Една част от това принудително преселение на народи, според ведите, е провокирано от природни катаклизми. Пак според тях именно глобални, умопомрачаващи свръхтехнологични войни и предизвиканите от тях катаклизми са причината за тези миграции – както от север на юг, така и от запад на изток и, по-късно – обратно.
Около 2000 години след потопа от 5510–5504 г. пр. н.е. част от източния лъч на тракоариите, заобикаляйки морето, завива към басейна на Нил, докато другата съставна от народа след още 1000 години достига долините на Тигър и Ефрат. Тези човешки маси се сливат с идващите от север, през Урал, оцелели от Доария-Хиперборея. Именно те през периода 5500–4000 г. пр. н.е. създават културата на Триполието в днешни Молдова и Украйна, като оставят в артефактите ѝ достатъчно знаци от слоговото си писмо, наричано от Черноризец Храбър черти и резки.
Природната стихия връща тракоариите назад в развитието им и прави възможно съчетаването на бита и познанията им с тези на по-изостаналите човешки групи там. Друга част от ариите през периода IV–III хилядолетие пр. н.е., предвождана от тракоариите, се заселва на средиземноморските острови и просперира там до избухването на вулкана Санторини (средата на II хилядолетие пр. н.е.).
Предорфическите представи, които мигрантите от Балканите разнасят, сформирт както критско-микенската, така и египетската митология, а също и месопотамската религиозна система, но поради изпитанията на прехода те са по-полеви, много по-опростени, и по-социални в сравнение с елитарния космогенен възел на балканския предорфизъм. Акад. Владимир Георгиев пише по този повод: „Несъмнено древната критска писменост е създадена от траки и пеласги. Има дори индикации, че те са я донесли от Балканите и са я доразвили след своето установяване на остров Крит. Знаците от нашите земи съперничат по древност с критските.“ (Георгиев, В., Траките и техният език, БАН, С., 1977, с. 155–158).
Мистичното тайнство на учението на предорфизма у тракоариите поражда необходимост, поради глобални войни и катаклизми, същността му да бъде съхранена в условията на хилядолетно принудително полу номадство. Спорадичното проявление на орфизма в някоя от производните му религиозни структури е свързано с частично усядане, а и с образуване на по-трайни или по-гъвкави държавни форми в древността; тоест с появата на материална култура, способна да организира производството на устойчиви носители на преданията, свързани с това знание. С течение на хилядолетия производните на предорфизма се срещат със самия оригинал – ведическата истина, носена от тракоариите, – като в дифузията им се раждат както индийските веди, така и по-късните, и по-опростени митове на Елада, а и на редица етноиди в древна Евразия. Бивайки съобразени с възможностите на съответните етноиди, тези митологични структури еволюират в религиозни системи, стават по-социални за сметка на дълбочината и елитарността, откривани при предорфизма. Този полеви предорфизъм поради опростеността и достъпността си придобива привърженици в много по-широки ареали, като в същото време създава по-отчетливи символи и паметници в местообитанията си – прераства в етническа религия.
Орфизмът като проявление на ведическата тракоарийска истина си остава свръхелитарно ведическо учение, къс от времето на единния северен народ на Хиперборея; фрагмент от общия арийски праезик и традиция. Орфическото знание на тракоариите се капсулира в аристократични ордени и в мистични общества, криптира писмеността си чрез руническо пресъздаване на мисъл-форми, докато произхождащите от него пиктографска азбука и пострунически символи са опростени и проявени както в известните ни критско-микенски линеари А и Б, така и в египетските йероглифи, познати ни в почти 2000 години по-късната египетска писмовна система. (Гайд, Ст., Тракийското писмо декодирано – 2, 2006, с. 20–32).
Влиянието на Египет и на неговата етнокултурна същност над етноидите в античността е изследвано и очевидно познато за науката днес, но първоизворът им – тракоарийският слой – е пропускан и недооценяван, като дори се стига до тоталното му игнориране. Така вместо да анализира влиянието на тракоариите над древността, историческата наука търси и намира египетско и елинско въздействие над „безписмените“ траки и техните етноведически системи. Впоследствие това недомислие намира отражение в подмяната на първопричината със следствието, а като резултат – в смесването на образ и подобие до пълната им ротация или подмяна.
В този аспект неправилно се говори за християнизация на тракийските земи след I век. Погрешно държавното християнство се разглежда преди първоизвора на цялата общностна представа – орфизма, – дошла с тракоариите. Неправилното смесване на Учението на Назорееца Исус и държавното християнство, произлизащо от юдаизма и най-вече от дейността на Савел (Саул) от Тарс – т. нар. апостол Павел – допълнително обърква изследователи и поклонници, което всъщност е цел на идеологическото спрямо етническото. Доколкото учението на Исус е разпространено на Балканите от апостол Андрей Първозвани, като по-модерна версия на автентичния балкански орфизъм, едновременно с разпространението на тезите от Савловото подменено християнство, от нас се изискват внимание и прозрение, за да разслоим истината от лъжата, тъй като тънкият лед на полуистината пречи за ясното виждане на детайлите в различията между тях, проектирани в дълбината на процесите. Предците ни са знаели и са се борили с тази подмяна от самото начало.
Именно в борбата със савловата ерес на тракоарийският орфизъм се налага да произведе по-достъпна и по-разбираема версия на ведическата истина, и така през IV век възниква боносианството. Едва 50 години след Никейската подмяна на Учението на Исус за любовта и единството боносианството е развито от сердикийския (тракийски) епископ Боносий.
Боносианството възниква като проява на явна и вековна регионална религиозна съпротива на етническото срещу политическото (то е отговорът на орфизма и на тракоариите срещу агресията на Римската империя; антитеза е на претенциите на държавното християнство и на всеядния му универсализъм към периферните на Рим етнорелигиозни структури), представено чрез доктрината на католицизма.
Държавното християнство заема мястото на етническа идеология в Римската империя и чрез папо-цезаризма влияе на европейската цивилизация до днес, вече 1700 години. Съпротивата на орфизма чрез Учението на Исус и на последователите му, срещу страстта на ортодокса към хегемония не е прекъсвала в хронологичен план също. По стечение на сложни и донякъде мистични обстоятелства територия на стълкновението между Учението на Назорееца и държавното християнство стават тракийската земя и възникналата на нея държава на тракобългарите, за която би било наивно да се твърди, че е образувана едва в края на VII век.
Аспаруховите българи идват на Балканите като последователи на постведизма. За това недвусмислено говорят паралелите на политеистичния им пантеон с този на Ведическа Индия. Ведизмът на българите няма нищо общо с т. нар. тангризъм и е доразвит в Учението на Исус. Тракоарийският ведизъм минава през етапите на: 1. Орфизма, 2. Апостолското християнство на Исус, Петър и Андрей, 3. Боносианството, и, стига до 4. Богомилското учение, съхранен и жив въпреки римските порядки, напук на натиска на държавното християнство. Интересни сведения получаваме и от работа на Ружа Попова, в която тя пояснява, че в черноморските степи съществува значителен тракийски масив, който не е резултат само от промените, настъпили през римската епоха, а е трайно установен, но вероятно променлив в различните периоди. Д-р Попова уточнява и че тракийското население оказва достатъчно устойчиво влияние върху културата на местното население. (Тракийската култура в Северното Черноморие до III век, Studia Thracica 13, БАН, Изд. Рал Колобър, С., 2010, с. 273.; Спароток).
Тракобългарите сформират изключително успешна симбиоза между двете си крила – автохтонното и това на българското население, завръщащо се след хилядолетен поход, тръгнал от Балканите. Този съдбовен кръг, описан от движението на предците ни през Евразия, минава покрай бреговете на Черно море, Кавказ, Двуречието и днешните Афганистан, Пакистан, Индия, Китай, азиатските степи и развивайки мистичната империя Тартария, на територията на днешната Руска федерация, възстановява постведическата цивилизация на Евразия, запазена и до днес в обичаите на българския=тракоарийски народ, известен на запад от Балканите като етруски, а на изток като разсеи = русичи.
Това, което е типично за старите българи от времето на Аспарух, е ти- пично и за северните траки, а не за народите на Средна Азия. Защитата посредством земни валове не е изобретение на памирци или тюрки, а е характерното за северните траки съоръжение. До този извод е стигнал молдовският учен И. Т. Никулице след дългогодишни проучвания на материалната култура на северните траки.
„Основная система оборонительных укреплений городищ состояла из земляных валов и рвов. В основу сооружения валов был заложен принцип, характерный не только для укрепленных поселений 6–5 вв. до н.э., но и для многочисленных гетских городищ, известных на территории рассматриваемого региона в последующее время… Ширина валов у подошвы обычно варьирует от 8–14 м при высоте его в настоящее время 1,4–1,5 м [376, с. 43–45] до 20–22 м при высоте вала 3,5–5 м.“ (Никулице, И. Т, Северные Фракийцый в VI–I вв до н.э, Кишинев, Штиица, 1987, c. 40–41; Спароток).
Никулице съобщава и за някои особени видове жилища с овален план, именно тази форма накара някои наши изследователи да говорят за юрти и юртообразни жилища при старите българи. Както се уверяваме обаче, жилищата с овален, кръгъл план са местна тракийска традиция.
Бивайки подложена на влиянието, упражнявано от двете Римски империи – Източната със столица Константинопол и Западната, управлявана от Рим, Българската държава със столица Плиска, а по-късно Велики Преслав, е поставена пред избор да приеме римското или гръцкото християнство, според езиците на които се четат и пишат богослужебните им текстове, или да запази апостолското Христово учение, предадено с усилията на св. Андрей Първозвани (което, макар и пряко произтичащо от посланията на Исус, е игнорирано от ортодокса) още през I век, и да го защити, като му предложи устойчив на забравата носител – чрез матрицата на сакралните български азбуки – глаголицата и кирилицата, без да твърдим коя от тях е по-древна, нито да ги приписваме в авторство на Константин-Кирил и Методий.
Много вероятно е глаголицата да е била създадена за периферните народи на тракоариите, докато кирилицата да има своя първообраз в графиките от пещера Магурата, прибл. ок. 40 000 г. пр. н.е., и в тракийските надписи от VII–VI хилядолетие пр. н.е.
Константин-Кирил и Методий не създават нова азбука, а по-скоро предлагат унифициране на един практичен модел измежду различните варианти за изписване на глаголицата. Поради пряката си дипломатическа работа, бивайки посланик в периферията на Източната Римска империя, в Арабския халифат и при Хазарите, Константин-Кирил унифицира глаголицата, докато другата азбука – кирилицата – възниква като начертание векове по-рано, като я откриваме и в Балхара, у народа на балхиките и техните пайшачи, наследници на тракоариите. Тя се възприема лесно и завинаги в сърцето и на тракоарийската диаспора от двете страни на Балкана.
Глаголицата също се сформира в течение на няколко века под влияние на писмената традиция на орфизма. Не случайно в старогръцките митове и легенди се разказва как „тракът Орфей“ създава първата азбука и от нея впоследствие се развива „гръцката“ писмовна традиция, която е по-правилно да наречем профанен вариант на тракоарийската.
Изследванията на Стефан Гайд, колкото и спорни да са за част от изследователите по темата, разкриват както хилядолетна тракоарийска писмовна традиция, така и прехвърлянето на тази тракоарийска културна даденост в египетската, критско-микенската, а по-късно и в елинската писмовна система. Идеята за славяни и славянски елемент в тези процеси е необмислена. В историческата действителност на Евразия след потопа живее население с общ арийски език и идентичен бит.
Във ведите на Перун се казва, че ариите и русичите са един народ, който произхожда от Доария-Хиперборея. Различията им се коренят в предназначението им, ариите са творци и лидери, докато русичите имат задачата да интегрират добродетелите, завещани им чрез ведите. Присъствието на тракоариите на Балканите е породено от качеството им на аванпост на идващите от север, спасени от изчезналата Доария-Хиперборея жители. Плодородните земи и горите край сладководното езеро, на дъното на формираното от потопа през 5510–5504 г. пр. н.е. Черно море, се оказват благоприятна спирка за тази велика миграция.
Впоследствие, след IV хилядолетие пр. н.е., Европа и Балканите са об- хванати от трайно застудяване. То е съпроводено с опразване на териториите, населявани от тракоариите на Балканите за почти 1000 години, и с отлив на население по посока на средиземноморските островни групи, както и към Югозападна Азия и Египет. Това е причина да протече вторичен процес на дифузия между орфизма и шумеро-египетската митологично-религиозна даденост. В тази симбиоза основен инструмент е езикът и конкретно писмеността на тракоариите, отпечатали се върху цялата по-сетнешна традиция на Югоизтока. Разбира се, по-лесно и безпроблемно е, вместо да се изследва това основополагащо влияние, да се твърди, че „При това положение тракийският орфизъм, който се разпространява в безкнижовна среда чрез мелодекламативното рецитиране и внушенията на символен свещен език, е несъмнено в основата и на елинския, оформен като мистична философска и донякъде спекулативна школа с космогония и теогония, с учение за създаването на човека и на неговата душа. От тази гледна точка той оказва влияние върху питагорейството и неоплатонизма, а някои негови елементи влизат и в християнството.“ (Попов, Д., Тракийска религия, с. 11).
Основна грешка на повечето колеги е еволюционизмът като творчески мироглед; невъзможността да се надрасне схващането, че етническото не се развива в еволюционен план, от елементарното към сложното, или от първобитното към цивилизационното. Те не отчитат дори самите митологични податки, че има процес на деволюция, и че напротив, божественото, тоест съвършеното „преди“, е в основата на пътя, че е фундамент на всичко.
По тази причина се стига и до идеята за самооплождането на Богинята-майка в интерпретациите на тракийската митология. Този акт се възприема като свещена биологично-митологична формула, вместо да се разбере, че пещерата като символ-храм на Богинята-майка е синоним на Космоса с неговата свръхспособност да еманира каквото пожелае, без да е необходимо персонифициране на тази генеративна способност със самооплождането. Космосът не е начало, а принцип и като такъв той е несъпоставим с циклите; той нито ги поражда, нито е включен в тях, той ги съдържа. Космосът-пещера и Богинята-майка не се самооплождат, а притежават и еманират качества и представи чрез непознаваемата си същност. Едно от тези качества е Слънцето-огън, което има отношение към етнорелигиозните представи, но не и към принципа на съпоставимост с Космоса.
Прехвърлянето на тежестта от сложната същност на Космоса-майка към битийната кулминация – Слънцето-огън – не е анализ на феномена хиерогамия, а е проследяване на механизма на свиване на космичното до състояние на профанно, което, макар и митологично, не е себедостатъчно – не му достига сакралност. Още повече че, според ведите, в доисторическото небе грее и второто – Раджа Слънце. В астрономически план това второ Слънце обяснява защо планетите от Слънчевата система, спазвайки Закона за дублетността, днес се разделят на две групи, пренебрегвайки закона за притеглянето:
- На Раджа Слънцето, изчезнало преди около 40 000 години – Юпитер, Нептун, Земя, Меркурий, всяка от които има 18 пъти по-малка маса от предходната.
- На Слънцето – Сатурн, Уран, Венера, Марс, при които има по-сложна, но подобна закономерност на съотнасяне на масите им.
В същия аспект във ведите се говори и за три Луни, тоест не бихме ис- кали да се питаме, ако е имало култ към Луната или Слънцето, към коя точно от трите Луни или към кое от поне двете Слънца е изповядван първоначално този култ.
Космосът-пещера е себедостатъчен спрямо Слънцето-огън, но синът-Слънце, в същото време, не е себедостатъчен без майката-Богиня. Преминаването от Култ към Майката, през Лунен култ и накрая практикуването на Соларната традиция е всъщност снижаване на свещеното до митологичното; ограничаване е на Сътворението като космически принцип до възможностите на мистичен церемониал в религиозното, възприеман като общностен регулатор на мисленето и поведението в етноидите.
Ведите, донесени от белите богове на Севера, подсказват присъствието на друга психична действителност и на друг етномитологичен механизъм. В тях страхопочитанието към боговете, възприемано като смразяващ страх и изконна вина, не съществува… „Действително в някои от аюрведическите текстове има позовавания и на божества, но цел на ритуала не било тяхното умилостивяване, а чрез магия да бъдат заставени да служат на определени цели.“
Древните мегалитни обсерватории, като тези в Стоунхендж и в Тракия, наблюдават Космоса, но в тези астрономически проучвания Слънцето е само детайл от тази практика, не я изчерпва. Първоначално култът към Богинята е култ, свързан пряко с Космоса. Луните и вариациите на представите ни за техния произход ни отвеждат до идеята за глобален катаклизъм, след утихването на който, с изчезването на две от Луните, е променен механизмът на възпроизводство поради наложителното оцеляване на поколението, оставено на защитата и грижите на майката.
Вследствие на тази глобална промяна е създадена друга възпроизводителна технология, в която участието на майката е свързано с първостепенен контрол, с възпроизводителен алгоритъм, за което говори и митът за сътворението на човеци от анунаките, тоест за изкуствения произход на хората. Едва след този процес е възможна технологията на самооплождането и възпроизводството като вид хиерогамия. Така контролът над възпроизводството е възложен на майката – основата на рода, а наблюдението над него – на традицията, като технология на устойчив етнически модел, като културна матрица.
С изчезването на Раджа Слънцето и на двете Луни се създава нова действителност, възниква новата културно-традиционна представа – ведическата, – която все още не е религиозна, а предрелигиозна. Религията идва в етноида след мъчителен процес на оцеляване, усядане и усвояване на ресурси в условията на трайно разделение на труда.
В психологически план утробата-пещера и майката-Луна (водата в утробата) предхождат Слънцето-светлина. Първични са за психиката на новородения наблюдател. Пренебрегвайки това, астрономическата матрица е подменена и подложена на контрол от психологическата даденост на творението – новата колективна представа – религията. Огледало на светската ведическа традиция става религията, проявена като нейна негативна симетрия, като нейна сянка. Религиозността възниква там и тогава, където и когато космичността отстъпва на церемонията; безкраят се свива до представата за колективния регулатор на мисленето и поведението – мита. Ведите и свързаното с тях културно-историческо пространство са последната светска територия на деградиращото в „еволюцията“ си човечество. В този смисъл магията като технология на ведическото случване е вид космическа технология; способ е за постигане на единство с космическото познание.
Това познание никога не би могло да е подвластно на идеологическото и политическото, тоест не може да прерасне в държавна религия, тъй като религията в същността си е етническа идеология. Прекършването на ведическия пласт в човешкото присъствие на Земята е символ на криза, предизвикана от глобално противопоставяне – между традиционното и наложеното по принуда. Тези, които налагат новата действителност – постведическата, – всъщност задават на човеците друг, противоестествен начин на съществуване, противоречащ на естествената симбиоза с природата. Затова, както ще стане дума по-нататък, във ведическо-орфическия мит на богомилите първият човек – „жената пол“ – е създаден от най-чистите естествени материали в една цветуща, пълна с живот хармонична природа, докато в еврейския мит от книга Битие първият човек – „мъжът Адам“ – е сътворен от кал в условията на пуста и безводна Земя, над която се издига жежката пàра на унищожението.
В тази сложна етнорелигиозна структура остава един звезден портал – култът към Космоса-майка, докато Соларният култ не е проекция на астрономически цикли, а вторично, негативно отражение на космически процеси, той е отражение на отражението. Това отражение фиксира като колективна представа прагматичното усвояване на битието, пряката консумацията и целесъобразността на оцеляването. То, отражението, прави непосилен опит за създаване на равновесие между представата за космическото и усещането за биологичното. По тази причина религиозният ритуал разфасова Слънцето-бог, представяно чрез митологичните герои–близнаци Херакъл и Пеант. Подрежда го в структурата на Зодиака, без да твърди, че последният изчерпва космичността, че е съпоставим с Майката-Космос, защото е колективна, митологична представа, а не реална същност.
Дванадесетте свидетели на ритуалното разчленяване на Слънцето (персонифицирано в ритуалите край жертвения дъб от соларните близнаци Херакъл и Пеант) през дните на лятното и зимното равноденствие са дванадесет възможни ракурса към религиозната целесъобразност; дванадесет зодиакални проекции на идеологическото; дванадесет проявления на представата за кастова субординация в представите за Космоса, но не са Космос, не го изчерпват дори и като представа. Така зодиакът разсича тялото на космическото единство и го превръща в структура податлива на идеологическо фрагментиране, подменя го, за да управлява забравилата космичността си човешка същност. Именно върху разлома ведизъм–религиозност в Индия възникват кастите и робството, устойчиво възпроизвеждащи се дори днес.
Все пак 28-дневният лунен цикъл и производните му стойности – 14, 10, 7 и 5 – остават като скрити свещени маркери в церемониала и мита. Те недвусмислено открехват пред Богинята-Космос врата към представата за безкрая на Сътворението и самопораждането. Всъщност според ведите на Перун това са числата на промеждутъчните реалности, спомагащи на същностите да стигнат до синхронизираните висши миро-пространствени структури.
Всяко вкопчване или вторачване в профанните представи обаче ще вкамени битийната Евридика. Ще прекъсне процеса на възпроизводство на битийното с божественото, ще игнорира храма-пещера – Космоса, – представен в мита чрез образите на психическия център – Орфей – за сметка на осезаемото настояще – Слънцето. Това осезаемо настояще е представено чрез ритуал на спонтанна консумация на удоволствия; проява е на екстаз, освободен от задръжки, персонифициран в образа на бог Дионисий – Дион-Исус.
По тази причина в естетиката на мита ведическият фокус – Орфей – е първичен спрямо Дион-Иисус – обожествения Исус.
По същата причина орфизмът, който е първопричина, чрез индуцираната от него египетска митологична традиция поражда есейското в Учението за единството и любовта на Назорееца Рави Исус и го предхожда.
Чудесата, които Исус извършва, според писанията в Новия завет са битийни вълшебства в контекста на тракийския религиозен магьосник Загрей – Дион-Исус. Представите за възнесението и възкресението като символи на космическото, от друга страна, са в стила на орфическите мистерии – проекции са на космическия психологически храм на единството – Орфей. Така вече е лесно да разгадаем мотива за убийството на Орфей от вакханките, както и да видим защо тялото му е разчленено и захвърлено във водите на реката, символ на космическата протяжност, на нещо отвъд циклите и извън ограниченията на религиозния ритуал.
С появата на социализираната и лесна за употреба версия на глаголицата, съставена според принципите, на които е конструирана праазбуката ватан, тракобългарското апостолско християнство се легитимира пред конклава в Рим чрез пламенната защита на светите братя Константин-Кирил и Методий. В същия миг Дунавска България става поле на стълкновения между латински и гръцки форми на държавното християнство, а отвъддунавската – Волжка България – между юдаизма и исляма. Този натиск над тракоариите, наричащи се българи, има за цел да ги тласне необратимо към принудително оцеляване чрез религиозно самоопределение, като така ги вплита в матрицата на историческата идеологизация. По-важно е, че от лидери и авангард на ариите българите са принудени да приемат ролята на догонваща държавното християнство периферия. Ислямизирането на Волжка България откъсва жива тъкан от тялото на българите като естествен евразийски лидер и ги маргинализира до състояние на периферия, принудена да оцелява чрез компромиси и самоизолация.
Последователите на Учението на Исус за любовта и единството, дораз- вито от Боносий – богомилите – застават от другата страна на барикадата, изправят се срещу религиозните представи. Те надрастват политическото противопоставяне между Рим и Цариград, както и идеологическата претенция на държавното християнство. Свещените тракоарийски азбуки глаголица и кирилица и богомилските текстове, написани на тях, са материалният носител на другостта. Текстовете проявяват посторфическото, предрелигиозно светоусещане на българите като етноисторическо усилие за самозащита от проявената агресивност на идеологическото, тоест на асимилаторските набези на държавното християнство.
По тази причина богомилството запазва характера си на етническо учение, без да се стреми към идеологическата всеядност на гръцкото и римското държавно християнство, без да се превръща в Църква. Богомилството:
- не изгражда централизирана църква;
- не създава класически клир и субординация;
- не институционализира, а залага на харизмата и находчивостта в беседите на лидерите си;
- не възпрепятства чрез посредници възможната директна и интимна връзка на вярващия с Господа;
- не ограничава жената в нейните социални изяви;
- не налага представите си с насилие и не идеологизира.
Богомилството е основният източник на мистицизъм и дорелигиозна, ведическа дълбочина, които по-късно донякъде ще се проявят в православието с движението на исихастите. Тези богомилски добродетели ще преминат чрез българската азбука от средновековна Дунавска България и нейния Царевград Търнов в старите български земи – тези на победената през XVII-ти в. „империя на злото“ – Тартария, – в Киевска Рус, в Московското княжество, в Новгородската република и в останалите територии на отвъддунавските Българии, като за кратко дори ще реабилитират представите на ведизма там.
Така под влияние и на богомилството мистичната цел на християнския живот за православните вярващи вече ще е:
- богопознанието;
- единението с Христа;
- превръщането на човека в съсъд на Бога;
- трансформирането на профанното светско битие в сакрално съпреживяване на православния мироглед чрез ритуалите и мистиката.
Макар исихазмът да е встрани от темата, нужно е да отбележим, че той е легалното продължение на чистотата, проникновеността и съпротивата, които богомилството успешно противопоставя на държавното християнство.
Темата, скъпи сестри и братя е всеобхватна и занапред ще продължи развиването й, но моля, поне след този текст, да възприемем критичност спрямо критиците на българите и българското, както и спрямо ненужните и непохватни хвалебствия.