– И стигаме, скъпи събеседници, до най-увъртяното нещо в живота. До въпросът за избора. До това, имаме ли изобщо право на избор, или сме жертва на странични обстоятелства, вихрещи се неконтролирани от нашата воля, а и извън нас? И за това състояние на разговора ни вина носиш ти, бай Русе, с въпроса си „как?“!
– Съгласен съм, Докторе.
– По тази причина е редно ти пръв да се изкажеш пред съда на тази мила компания.
– Добре, че не съм скучал и половин ден в милицията, че да има какво да ви кажа. А история имам за избора. В нея дума ще стане и за „как“ но и за „защо“. Само искам да предупредя, че веднага след тези въпроси идва онуй режещото – „и какво?“.
Много пъти съм си задавал въпроси от този порядък. И стигам все по-често до онова непроходимо блато от двусмислие, а в него и до онуй, страшното място – „и какво от това?“.
Борих двайсет години престъпността. „И какво от това?“, като се пенсионирах със сто шестдесет и пет лева пенсия? Аз сам станах жертва на престъпното нехайство на държавата. Как се живее с толкоз мизерна сума, кажете? И защо е такава, и сумата, а и държавата?
Та въпросът е – имах ли избор в живота си?
Можех ли да променя нещо извън моите си представи за съвест и за сполука? И ако можех, дали го направих удачно?
Отговор нееднозначен ще спретна, най-вероятно, веднага. Но истината е, че не можех да бъда друг, а и не искам. Нямах шанс да съм някой си инакъв. Не че не съм искал, понякога, да изляза от себе си и да се не връщам обратно! Но удържах, някак си. Аз съм си, нищо че често-често и чужд съм си бил! И, за да не затъвам в блатото на подобни въпроси, си измислих противоядие. Взех да им отвръщам, на тези въпроси, с един друг въпрос – с „Кой?“.
А именно – кой искам да съм?
Кой искам да запомни в мене синът ми Христо, щом си ида завинаги, при мама и тати, щом пристъпя оттатък? Кой искам да остане, от тези дето са в мен, с него, когато вече ме няма тъдява?
Дори ти, господин Главен, с кой искаш да си приятел, от всичките тези, които в мене живеят и бият се помежду си? До кръв! Вътре в душата ми млатят се те, и мира не й дават, дори днеска! Затуй ми кърви тя, едничката, и ме мята и в болки, но и в отчаяние, понякога…
Подвеждах ви аз, момчета, с това „как“. Неволно. Защото ако си отговорите на „кой“ – останалото е предопределено!
„Кой“ отговаря за всичко, което иде да ни се случи.
„Кой“ носи цялата тежест на избора. Предопределя го всячески!
– Тъй е, бай Русе! Дори в правилното изписване на глаголицата, свещената азбука на българите, има едно изречение: „Аз, буки, глаголи, ведим!…“ – „Аз бивайки действието – повелявам!…“. И това го говори Господ на хората! Той е върховният синоним на представата ни за „Кой“. Той е и глаголът, и действието! Идеалът е Той. Творецът твори творчеството си, понеже отговаря на „Кой“! По тази причина мъдреците говорят, че делата ни определят, не думите… „Кой“, а не „как“ и „какво“!
– Благодаря, Докторе! Тъй си е! Та, в миналото, което така обстойно нищим с вас тука, и тримата, имах един странен случай. Много пъти съм си го спомнял, но на никого не съм го разказвал целия. На никого до сега.
Пазех си го за мене си. Двусмислен е и ще ви обърква понякога, ако не сте в темата вътре.
Защото тогава съвсем ясно разбрах, че вече съм си отговорил на „кой?“, окончателно. И ето какво ще ви кажа, за избора, с тоз странен разказ.
Било е осемдесет и четвърта година. Вече две години служба съм навъртял, като Квартален, в Балван. И научавам от Директора на училището, че имало някакво детенце, на пет-шест годинки, настанено в Дома за деца без родителска грижа.
Няколко месеца преди туй майка му и баща му катастрофират и на място загиват. Детенцето го настаняват в сиропиталището към балванското училище.
Започват да издирват роднини. Ако не открият никого, ще го предложат за осиновяване. Ако стане. Такива бяха законите ни тогава. А ако не го изберат приемни родители, ще остане в системата до навършване на пълнолетие. Повечето такива дечица не излизат невинни от там. Често стават престъпници, или са в обкръжението на такива. Такъв си бе контингентът на децата без родителски грижи… Орис такава имаха, ако ме разбирате…
Водят го момченцето през деня на градина, а вечер го слагат да спи в училищния приют, с останалите бездомни дечица.
И, един ден, Директорът Христо Минев, ми се хвали, че службите са открили дядото, по бащина линия, на момчето.
Трудно станало намирането, понеже човекът се пенсионирал наскоро. Заболял бил от силикоза. Продал къщата и от пловдивското си село, където до скоро живял се изнесъл. Купил си нейде в Троянския Балкан къщичка. Взел си там овчички, тръгнал да ги пасе по поляните и се изгубил, почти, за системата. В колиба прекарвал си времето дядото. С малко хора ож-беж имал той там. А и те – като него такива, самотници подобни били… Телефони и пощальони ги не откриват… Та много трудно се свързали с него. Но го открили.
– Намерихме дядото! След два дни е при нас. Много държа да си на срещата, Русе! – каза ми въодушевен Директорът Минев.
Идва денят. Води го при мен дядото, другаря Минев. Скромен човек виждам. Един къс балтон наметнал, под него една дебела вълнена жилетка с дървени копчета. Яката на ризата, от долу, закопчана. Вижда се, че е протрита от брадата, ама е чиста. Високи груби чепици обул е, и е запъхнал в тях крачолите на кафяв вълнен клин. Май войнишки. А мирише на гора човекът. Не на пушек или на стадо, не. На смола и на борови клонки мирише. Сякаш често-често е палил тамян от смола, тъй че тоз аромат се е впил трайно и в него, и в дрехите му.
– Дядо Марин! Приятно ми е, старши! – казва ми.
А очите му гледат открито и някак особено ги е отворил. С доверие и с достойнство гледа право в мене човекът. Открит и спокоен е. Спести ми маса въпроси така. Прецених го, че става за настойник веднага.
Водим разговора на Кмета в стаята. Здрав, видимо наерчен е старецът, към шейсет и пет-шест годишен. И Кметът и Директорът като мен го приемат, усещам.
– Знаеш ли защо сме те повикали, бай Марине? – го питам.
– Да! Обясниха ми още в Троян. За внучето ида. За Петърчо. На сина ми, да го прости Господ, детенцето! Аз съм дядо му!
Можеш ли да се грижиш ти сам за детето?
– Мога, разбира се! Кръв ми е то! Имам си къщичка с три стаи и кухня. Пристройка и сая имам в двора на село. Петдесетина овце гледам. Агнета продавам, вълна и месо – също. Мляко и сирене нося по комшиите. Съдържателен съм. Ще си го отгледам и сам внучето. Няма да го оставя на чужди!
– Има ли къде да учи там, като порасне, след една-две години?
– Да. Ще се справим ний двамата. Обещавам!
– Да го доведем ли сега, да го видиш?
– Ох, хайде! От две години не съм го виждал! Майка му и жена ми, Бог да ги прости, си не допаднаха. И синът ми не идваше често при нас, по тази причина. Ама Петърчо си го обичам!
Води възпитателят Любенов детенцето. То дребничко, с една черна косичка, с черни очички, бедно облечено. Като от детски дом дете… А в ръката му свита една филия хляб и парче сирене вътре от филията се показва. Гледа любопитно. Сополките му малко протекли, ама ококорено стои. И от време на време ръфа и тях със сиренцето и с филията.
– Ох, на дядо момчето! – сграбчи го бай ти Марин! И му подава едно марципанче. – Петьо, позна ли ме дядо? Петенце, душичко дядова!
Разплака се старецът, че взе да се бърше с каскета, който стискаше здраво в ръката си.
Натиска се детето във възпитателя. Подсмърча притеснено. Ама стиска къшея хляб със сиренцето. Марципана го не ще. Връща го в ръката на дядо си. Видимо го позна, ама се плаши…
Та, разговорът тогава беше що-годе такъв.
Кметът представлява местната власт. Директорът – Просветата. Аз, милиционерът – държавата. И се разбираме, да се уредят документите, и да си го взема дядо Марин внучето с него, защото ни хареса и на тримата старецът.
То какъв старец е бил, като днес съм по-на възраст от него тогава, ама тъй го усещах на мойте години тогава. За месец-два стана притикването на бумажщината. Дойде пак дядото и си тръгнаха двамата.
Служа си аз нататък във времето. Тикам напред-назад „Иж“-ко по работа из селата, папър-папър… Отидоха си четиринайсет-петнайсет годинки, ей тъй, като вчера…
И иде началото на деветдесет и осма година. Пролет е. А един мъж, от бившето ми село, телевизионен техник, който живее в Търново – научава, че в Троянския Балкан се продават евтино къщи. А майка му, от Драгомирово, има задух и белодробни проблеми някакви. Среща ме случайно по пазара селският и от дума на дума ми вика да ида с него, за дружина. Къща да купим за бабата.
Обикаляхме тук, питахме там, убихме се от митлосване по махали и селца из Балкана. И се намъкваме надвечер в една махаличка. Той отиде да пита при Кмета за къща, а аз останах на мегданчето, да изпуша една цигара, до чешмата от дялани камъни.
Облягам се ей тъй на камъка, да пия с ръка, ама виждам един самотен дядо на пейката. На двайсетина метра от мен. Сложил тъй ръцете връз бастуна, опрял брадата на тях и метнал един каскет на главата. И пуши, във водата вторачен.
Наплисках се, пийнах водичка и решавам да питам тоз дядо за някоя местна къщурка.
Добър ден, дядо!
Здрасти момче!
От тук ли си, дядо?
Че от къде? Тъдява живея. А ти?
– Търсим с един мой приятел къщурка за една баба болнава…
Аз тез работи ги не разбирам. Чобанин съм.
Абе, що ми се струваш познат? Как ти е името?
Дядо Марин.
– Ах, бай Марине! Помниш ли, преди петнайсетина години, в Балван се запознахме с тебе? При Кмета.
– Бе как да не помня! За Петърчо идвах тогаз. Ти кой беше, старшият да не си? А добре си дошъл!
– Точно! Същият съм. А ти какво правиш тука?
– А, кво да правя! Аз я направих, че не е за разправяне!
– Кажи, какво става? Защо тъй говориш?
– Не е за разправяне бе, човек! Че ми се и не говори вече!
Седнах до него. Помълчахме. По две цигари изпушихме тъй. И по едно време бай ти Марин проговори.
– Заведох го Петърчо в къщи, щом се прибрахме.
Обадиха се там, едни добри женички, комшийки от селото. Коя дрешки донесе, коя обувки му даде! Измиха го и го облякоха. Подредиха му стаята. Маса с моливчета и бели листове му донесоха, от някъде, да си рисува и да се учи на нея. Всички му се радват наоколо! И ни помагат, и готвят! Ама той урсуз дете е! На кого ли се е метнало?
Какво толкоз стана?
– Направиха му баница. Кокошка му опекохме. Сладко от буркан му дадохме, с масълце да го маже на филийка… Не ще ги обаче тез неща Петърчо и това си е! Сирене иска само и хляб! Само туй! Друго не ще да яде!
Инак бързо привикна и с мен, и с животните. От малък помага, като голям, по кошарата, а и с овцете. От вълк един даже се не уплаши! Погна го с една тънка тояга, едвам го спрях, да го не гони в гората самичък!
Смело момче и умеятелно! Сам ще се зашие, сам ще се нахрани. То каква храна, старши? Комат сух хляб и сиренце само яде.
Телевизор и радио да го занимават – не ще. Един само Борис Машалов, като го чуе да пее по радиото, за агнета и за оназ овца – умирваше си на мястото! И все за таз песен се сеща, и все си я нея свирука, кога върви по поляните. Чобанин, ама с мерак стана детето!
А аз все го учех, че има и по-хубави работи от комата хляб и от буцата сирене. Не ме слуша, обаче. Свирука си и толкоз! Щастлив и така си е, Петърчо.
Съблазнявам го с приказки за други неща. Светът е по-пъстър и повече сладости има, разправям му. Ама то – само коматът и сиренцето си знае, момчето. И ми повтаря:
– Не, дядо! Не! Друго ми не трябва на мене! Не ща!
Минаха годините. Изкара до осми клас – добре. Паметлив беше много. Сутрин учи, след обяд – на кошарата. Мете им на животните барабонките, дои ги, пасе ги вечер, помага ми много иначе. Две думи няма за туй нещо.
Питам го искаш ли в гимназията да идеш?
– Не, дядо! Добре ми е тук, на кошарата. Защо да се уча? Занаят вече си имам. Друг ми не трябва. И гали овцете, и им говори по име. Всяка си имаше име и прякор дори. А трите коча направо братя му бяха! След него вървят като кучета. И го слушат.
Тъй минаха още две-три годинки. Той като помага по цял ден и стадото се разрасна. Че не ми даваше хич животно да колим. Само при сакатлък, или от старост…
Станаха към стотина овце с агънцата. Пари събрахме за черни дни, доста. Щото стоката ни е обгрижена и идат хората да я купят, доволни си тръгват, а на другата година пак тук се връщат. При нас. И така – на добре тръгна животът. Ама… Ама!
Какво, болест ли дойде? – питам го.
– По-лошо! Кога не искаш да приемеш някой какъвто е и го буташ насила друг някой да бъде – на Господа хатъра трошиш тъй! А Той те наказва, Господ! Да знаеш от мене туй нещо!
Не е важно какъв си, а кой си!
На туй ме научи животът, по най-трудния начин, момче!
– Че какво толкова си му сторил, бай Марине, на Господа?
– Може и да ти дойде смешно, ама е болка голяма това, дето дойде връз главата ми! А вината е моя, единствено моя!
Ударих една вечер ракийца-две и реших да му говоря на Петърчо. От кошарата да излезе, че чобанин да остава – не ща. Други планове имам за него. Искам да го изуча и да го видя човек – в града да живее. С хора да си хортува там, не тук с овцете и с вълците.
Ама той от овцете се не дели. Как ще го съблазня с град, като го не е виждал? Мисля, умувам и реших…
Вземам лампата газена и го будя, тъкмо беше заспал. И му викам – сабахлян, да метне един коч на врата си и с него на пазара в Троян да отиде. Да го катурне до пътя, където хора вървят на пазара и да чака така.
А като го питат, колко струва му кочът, да им каже, че само на жена ще го продаде, за една страстна целувка!
Стъпил на пазара. Седнал до коча и плаче. Не му се продава животното. Обича го явно момчето. Помни го как се е родил като мъничко агънце и как е израснал до него. Но, има поръка да изпълнява. Щото и мен ме обича. И повече даже, разбира се.
И в тоз ден се сблъскват у него две силни чувства, с едно „как?“ и зад него – онуй си „защо?“. И го объркват. Аз знам, но си мисля, че за добро ще е туй. Мъж трябва да става, с компромисите да свиква Петърчо. Дошло е време чувствата си да управлява… А той вътре в тях е потънал и се не оправя лесно с емоцията.
Но изпълнява ми волята.
Пък си не спомням, че кога се роди това агне, му обещах да го не коля и да го не продавам. За песента на Борис Машалов „Заблеяло ми е агънце“ – съм просто забравил.
А Петърчо – не!
И страда детето, само на пазара. И плаче…
Върви народът. Питат и го разпитват. Петърчо изпълнителен си е много. Повторил им туй каквото аз съм му казал да дума. Ама през рев им го казва. А те го не знаят, защо си реве. И мислят си повечето, че хлипа за женска любов момчето.
Един му се присмял. Друг го подиграл…
Ама минала една женичка, към петдесетина годишна. Чула го и го привикала в къщи, хем да й занесе кочът, а хем там да го целува по-скришно. На близо живеела някъде си жената. То каква ли ще е тази жена, като се замислиш, но нали аз сам й го пратих в ръчичките, Петърчо…
А едно е да искаш любов, и е второ да даваш любов, пък е трето и пето, да смениш любовта с похотливо двуличие!
Тръгнала да го напада в тях, таз странна жена, че и удоволствието, и кочът да вземе. А Петърчо се погнусил ли, стреснал ли се, какво ли, че й го оставил кочът, без да си прибере целувката. И – бързо назад.
– Не ща с глупости да ме занимаваш, дядо! Работа имам достатъчно! – вика ми. Ама го виждам, че е разстроен.
Отива в кошарата и гледам, че гали всяка главичка в стадото. И им говори за кочът, дето го няма при тях. И си поплаква. Сетне попя песента и рано си легна.
И пак хлябът със сиренцето нагъва. Друго не му било по душа на човека! Кошарката, полянката, овчичките – това е! Живот!
Ни град му се ще отново да види, ни друг живот иска да търси! Има си всичко…
– Остави ме бе дядо! Добре съм си аз и така! Стига ми!
Ама аз не кандисвам!
Кроя планове нови за Петърчо. Промяна искам аз да му причиня, дори и на сила да е! Не ща го чобанин да си остава.
Срамно е някак, умно момче, а овците да пасе по поляните и да им слугува самичък!
Мина една седмица, май му помина. И пак му говоря – коч друг да нарамва и към града да го носи, на пазара. Инструктирвам го пак за целувката. И малко от малко за по-срамните работи му обяснявам. Нали мъж ще трябва скоро да става… Къде тук, на поляната, ще го случи късметът с жена? С баби това нещо не става. Пък де ги и бабите? Изпомряха.
Отива момчето, ама таз хитруша, от предната седмица, уж го подминала. Пък да вземе дъщеря си тоз път да му прати на Петърчо, за другия коч! Още щом го видяла, пак на пазара, й дошъл тоз хитър акъл в главата на майката! Хоп, и ги събрала набързичко двамата, с дъщеря й! И тя като майката ще да е била, ама по-хитра, оказа се.
Хитро постъпила малката. Седнала до момчето ми, кочът да гали по вълната. И му говори колко обича животните. Как тя да се грижи за такова красиво добиче мечтала е. Дори кошарка в къщи му е направила, че да живее щастливо и сито животното тамка. И го превзела хитрушата!
Гледа я Петърчо, право в очите, а тя го целува внимателно. И му говори каквото мечтае да чуе момчето. Оставил й кочът и се прибира при мене.
Всъщност, каквото съм казал, го е изпълнил старателно…
Ама аз се не спирам. И другата седмица пак го изпращам.
Пак коч си така заминава. И пак нищо специално с момчето ми се не случва. Ама пропуснал съм май, че вече не плаче детето в кошарата. И, че не пее, оназ тъжна песен за агнето… Покрай мене е минала и е влязла в него промяната…
А и кочовете ни свършиха, че захванах от шилетата си да му давам.
Отива, говорят си, галят животното… Целувки, милувки, но…
Кат го награбила веднъж – дъщерята! Не само с целувки-милувки! Че като му харесало и на наш Петьо това! Иде си с пушек и вика от пътеката още:
– Дядо! Давай другото шиле, че да го грабам! В града искам да ида отново! На пазара! Има по-хубаво нещо от комата със сирене! И по-добри хора от нас с тебе има в града. Грижат се за животните и ги не продават на всеки, като нас с тебе! Късмет имат нашите агънца с тях!
Ама нататък не е за разправяне!
Защо, бай Марине?
– Като не му дам ни шиле или пък агне – да яде спира. От къщи не ще да излиза. И работа не поглежда! Линее и ни от леглото рипва да става, нито ми на мен говори! Поболява се за нула време момчето, пред очите ми гасне. И аз не мога да удържа на таз гледка… И му отстъпвам…
Без животни останах! Кочове, овце, агънца – всичко замина!
Стадото си отиде така, без пари, по пазарите!
Няма песен ни в къщи, ни се тя чува в полето. Няма го и Петърчо!
Затуй съм тук, на мегданя, и гледам как водата тече от чучура. Ей тъй искам да ми изтече и животът! Във вадата! Или поне онуй каквото ми още остава от него! Че се не трая в кожата си аз вече! Голяма грешка направих, а и на Петърчо беля също му сторих голяма!
Един човек, преди да го научиш кой е, не го учи какъв искаш да става! Нито защо трябва нещо, дето си ти наумил си, той да го прави, както поискаш.
И къде е сега Петър, бе, бай Марине?
– Клечи на пазара! Купува кочове, но без пари! От мъже само, за мъжка милувка се дава! Жените ги много намрази, като разбра за измамата с онез двете кокони. Не ще за жена да говори, ни да я види! За стадото му е жал, казва. Мъчи се да го събира назад. Ма не става така!
Как тъй?
– Той сам е отплатата, старши, за търговията! Че му викаха първом Петър Маринов, когато с жени си хортуваше, а сега – Путьо Маринкин му е името вече.
На „другият бряг“ стъпи!
Срам е туй страшен за мене! Но спасение няма от туй нещо! Или поне аз го не виждам.
По тази причина баш, аз, с онази вода от чучура, искам някъде си да изтека! Нейде в гората, под камъни и под дървета да си потъна! Да ми не стърчи срамът по мегданите. И да се не виждам повече по земята.
Безсилието ме души за гърлото, Русе!
И уж ме е срам, а от детето не мога да се откъсна. Търся го, обичам го и да го спася съм на всичко готов! Ама как? И тази вина, че точно аз го тласнъх нататък, изяжда ми костите! Не мога изправен да се държа. И да му помогна не мога!
От тогаз и място не мога да си намеря! А да си посегна не искам. Вярващ човек съм, и е грешно това да направя от слабост.
Хич да се не бях появявал в Балван аз тогава!
– Ти да се не шегуваш с мен, дядо! – викам му стреснат.
– Де да беше шега бе, момче!
Дори виц да беше бездарен! Ама не е, Русе! Не е!
Никой го вече не пита, мой Петър – кой е? Щом са решили какъв е.
До гроб е това! Елементарни са хората. И посредствено виждат нещата. Прякор да сложат, или обида да лепнат в лицето ти – могат. Но подкрепа да ти предложат, когато си в нужда – малцина ще го направят.
Най-много с ирония да те дарят. Или с пръст зад гърба ти да сочат към тебе, презрително! Петьо, Петърчо, слънчице дядово! Какво с теб направих!
Пунта Мара му викат на галено! Да го не обиждат с онуй първото име, дето ти казах…
Замлъкна бай Руси и глътка направи голяма от чашата. Цигара запали си. И се изкашля на дрезгаво.
И къде е изводът, бай Русе?
– Любчо, изводи много! Когато се свърне „оттатък брега“, на „другия бряг“, както му викат – до обърнатата каруца, решения и пътища много явяват се…
– Но ако си не стоиш на мястото и не покажеш им кой си – ще те разкостят от злоба тез хора.
Не бива затуй да купуваш акъл от щяло и за нещяло.
И много-много мегдан на срама да не даваш излишно, че Пунта Мара ще бъдеш за другите хора тогава наистина.
Спасение няма да имаш от туй шикалкавене! Паднеш ли – ставаш по най-бързия начин. Инак защо живот толкоз дълъг е даден от Господа на човека? Да се изправи и се поправи, разбира се! Да побеждава най-трудното – другият в себе си.
– Няма да ти помогне срамът съвестта си в тъмното да откриеш. Срамът си е срам, съвестта си е съвест. Реката и Океана с много вода са, само видими от лодката малка.
Едното изтича, а другото с вълните бушува и разни са средствата за оцеляване, ако там плуваш.
Поетичен си станал май, Любо!
Защо не подсказа някакъв изход на този човек?
Защо да приемаме толкова лесно, че трябва да губим?
– Намерил е пътят обратно младежът. Иди, помогни му! Ако приеме, приеме…
– По-сложно е, Докторе!
Умълчаха се.
Някак срамно им стана на тримата.
А по някое време бай Любо подхвана пак, баш същата тема.
– Тъй и нас днес се мъчат, в друго поприще да ни натикат. Други ценности ни навират в лицата. Децата ни, всъщност, други хора ги възпитават с клипове от телефоните – в Интернета. За други избори им натякват в живота!
Няма днес вече ни чувство за род, нито мярка за съвест, ни представа за срам има…
Една свободия в онуй общо пространство на „социалните мрежи“ си шета. Едни анонимни кресльовци го него владеят. Не проследими от никъде идеи подхвърлят се там и върлуват! А съпротива на туй безобразие няма да видиш от никой, почти. Камо ли от онуй, дето остана от нашта Държава.
Европейските ценности ни натрапват! А какво е Европа?
– Объркани работи, момчета! – намеси се Доктора. – Малцина днес знаят, че „европа“ е думата стара за посоката „изток“.
Англо-саксите я използват. За тях само Европа си е на изток и днес. Те задават посоките днеска така! На обратно за всички останали. А ние се гънем да влезем в тези обратни представи.
И ни превеждат до „другия бряг“ на живота по улички странни. Съблазни ни пускат за свободи и слободии.
А вместо на изток, където Райко изгрява, гледат всички умници – „на запад“, където залязва и спуща се злото, с тъмното на нощта. За Европейската общност хвалебствия бълват! Нищо, че тя сама пред очите им се разпада. И тъне в корупция страшна.
Объркани пътища!
Сменени посоки!
Пътеки кръстосани, право към нищото водят ни!
Безпътица страшна е!
А хора без път е лесно да ги излъжеш! И лъжите ти да припознаят за истини свои те, още по-лесно е! Защото не знаят кои са. И се изгубват – по „другия бряг“ на живота, за винаги…
– „Родител две“ и „родител едно“ дори са им малко на англо-саксите днес! Ако са в хомо-група и „родител три“ ще измислят да има, и „четири“ даже ще пръкнат от някъде! – запали се пак бай ти Любо. – Гледам в интернет – три момчета, родители на едно малко момиченце. От кой ли дом за сираци отмъкнато? А ние се радваме на осиновители с дебели портфейли… Какво ще възпитат в това детенце ония?
– И ако им позволим да станем и ние такива „родители“, с нови закони и хитри конвенции – децата ни всъщност „пет за четири“ ще са, в този нов свят, дето иде срещу ни, от фалшивия „запад“!
Пунта Мара ще станат, на галено казано!
А ние, на бай ти Марин внучето ще надминем, по срам! Прав ли съм, Докторе?
– Така е! Уви! Пунта Мара! Но да те питам бай Русе, ти не отиде ли тогаз Петърчо да намериш?
– Не същият ден, по-сетне отидох, Докторе. Вяро е, че го потърсих. Макар да знаех, какво там ще видя. Аз за цялата служба в Балван, от сиропиталището нормален младеж, по-късно, не съм срещал да е излязъл.
Момичетата – проститутки по пътищата. Момчетата – хайдуци, крадци и разбойници.
Не става да те захвърли мама на държавата, а държавата на възпитателя… Той вечер да си обуе пижамата и да си спи, рано-рано в служебната стая. Стажът да му тече и заплатата да си извади из под възглавницата, в края на месеца, без проблеми… А с децата всичко да е наред след това? Нищо така се не получава! Добре тъй не става за тях!
– Няма ли грижа и ред, бай Русе? Нали уж са домове за служебна родителска грижа?
– От къде? В спалните на децата – контрол никакъв няма! Момичетата на единия етаж, момчетата – на другия. Туй добре. Заключват ги уж. Ама се почват едни спускания с чаршафи или с въжета. Прозорците се отварят и решетки се свалят, всяка вечер… И това дори толкова страшно не е.
Страшно става, като се сборят за тарторство.
Тогаз най-отчаяните идат начело. Хем са готови на всичко, хем нямат задръжки за нищо. Зверове са, нищо че на деца от далече приличат.
Първо им вземат страха, на по-малките или на слабите. После ги малтретират физически. А идат и половите извращения по реда си. И с момичета, но и с момченцата.
Кога става това?
– Знам, че към седем-осем годишни са първите жертви на подобно насилие. И няма ни как, ни на кого, да се оплачат пострадалите. Страхът ги възпира.
Търпят, търпят, пък се пречупят и свикнат. А пред всичките туй става. Групово и повсеместно. И сетне нормално ще стане, ще приемат всичко това за норма в живота си.
– И къде е държавата? Педагозите, също, къде са?
– Възпитателят сутрин си тръгва. Иде другият, да се наспи и нахрани служебно. А тарторите вилнеят без контрол по нощите… И страх ги смразява децата, от мънички! А като сложиш, че не живеят самички те в селото, че достатъчно изроди има, дето нагоните си не управляват – страшна е, Докторе, за разправяне!
И какво, че от немай къде, някого ще осъдим за изнасилване на непълнолетни или на малолетни деца?
Един сме хванали – сто са преминали през оградата, ненаказани!
И съм сигурен, че онова момченце, с малките черни очички и със сополките върху филията, е видяло това. Че и жертва е станало, най-вероятно, на по-големи деца. Таяло е и е помнело всичко, щото тоз ужас е изпълнил празнотата в сърцето му, дето мама и тати са му отворили, със смъртта си.
– А дядо Марин, за тези събития, няма ни най-малка вина. Че и представа си няма от къде е измъкнал внучето си, човекът. Но и да му помогне, не е имал възможност. Поколенията са много различни. И е естествено да се не разбират тъй лесно. Камо ли да си говорят на темата. – бай Любо подхвърли.
– Че ме пита, една моя приятелка от Швейцария, Биляна Амманн, която в аванс ги чете нашите подслушани разговори, не може ли Петърчо да го спасим? Не бивало да се оставя разказът без оптимизъм…
Дори ме насилва да си измислям подобно щастливо развитие…
– То бива, ако за филм си говорим. Но истината си беше такава. Грозна и отвратителна, Докторе…
Купуваше си кочовете Петърчо, с мъжките ласки. Първом уж стадото си да върне. Но като взе да изкарва големи пари от това, с мъжките ласки се захвана изцяло.
Забрави и стадо и дядо.
Такъв го намерих след няколко си години, най-случайно.
– Как тъй случайно, не беше ли по троянско нейде момчето?
– Изобщо! За няколко дни си беше дошъл до Троян, документите да си оправя. Кола беше си купил, луксозна.
Та, ходил в казармата. В София бил трудовак.
Там го разкрили и го харесали баш големци. И го викали да му се радват… Той на никого не отказал. Дори много напред с материала че бил, им показал веднага.
Издокарал се подобаващо, леко-полеко. Изненадал ги повече от приятно, перверзно де… И като се отъркал в пари и в охолство, сред софийския хай-лайф – спиране няма за него! Светът отеснял му!
Дядо се дави във вадата плитка, на село, а Петьо е опънал платната с най-попътния вятър на София. Дълбоки води гази на скорост, в политиката взе да се вихри…
Кой бе, ще ни кажеш ли? Кой е, бай Русе?
– Кой ли не, господа! Кой ли не!
Как кой – Пунта Мара, разбира се! И от него закони си чакайте за морал, и за съвест! От Пунта Мара – попара!
Излязоха вкупом да пушат.
Февруари си развяваше снега по тревичката пред „Имението“, а белотата му превземаше, полека-лека зелената й покривка.
Като в онзи безсмъртен разказ на дядо Вазов – „Иде ли?“ – тримата се оглеждаха в сумрака и чакаха от някъде да се появи надеждата, докато се разговориха за политика.
Чакаха, чакаха…
– Пази Боже името му пак да е Пунта Мара! – сподели страховете на тримата за резултата от предстоящите избори Любо Бояджиев.
– Сакън, Любчо! – скастри го бай Руси. -Тоз отдавна е дошло време – да си върви! А ние – да влизаме.
Няма кой друг в това време да дойде.