АНАЛИЗИ > ИНТЕРВЮТА
Какво следва след предотвратения опит за преврат в Германия? Анализ на дипломата Валентин Радомирски 

11 декември 2022

Десет месеца война в Европа, невиждани санкции, огромна инфлация, недостиг на евтина енергия, бежанци и мигранти – време, за което редица анализатори отбелязват липсата на силни европейски лидери.

На този фон, през седмицата една новина изненада мнозина – властите в Германия съобщиха, че са предотвратили опит за преврат. Арестувани са част от 54-мата замесени, които разследват. Задържаните са част от “Гражданите на райха” – екстремистко движение, което се разрастна в периода на ковид ограниченията. Германското правосъдие ги подозира, че са подготовяли насилствено проникване в германския Бундестаг с използването на малка въоръжена група.

Какво ще последва след опита за преврат в Германия? В студиото на “Говори сега” темата коментира дипломатът Валентин Радомирски – експерт по външна политика и национална сигурност.

„В германското общество протичат процеси, често пъти незабелязвани извън Германия, които водят до радикализация на групи и елементи в цялата система.

През тази година цялата външна политика на Германия се промени до неузнаваемост, изчезна на практика цялата източна политика, провеждана от няколко правителства подред след Вили Бранд.

Германия все още не е суверенна държава, което дразни редица германци. Немското право не действа напр. спрямо най-голямата военна база в Европа Рамщайн.

Опита за преврат – главният въпрос е Защо сега?

Няколко дни преди показните арести Министерството на правосъдието на Германия внесе проектозакон за поправки в наказателната структура, насочен срещу противоконституционни елементи в държавата, извършващи противоконституционни действия.

Така че, този опит за преврат (ако може да се нарече така) идва навреме, за да създаде в обществото чувството за необходимост от предприемане на тези ограничителни мерки.

В още по-широк аспект, самата война, която ограничи редица права на хората и наруши основни принципи на демокрацията (като конфискуване на частна собственост, авуари и пр.), е подготвяна отдавна, както призна наскоро А. Меркел.

Както вече съм писал (в сборника „Войната и дипломацията„, 2022) , 24 февруари е краят на подготвителния период за войната, която ще се води под формата на серия локални и регионални конфликти до изтощаване на основните противници.

Това е така, защото всички участващи страни – САЩ, Англия, Франция, които притежават ядрено оръжие (ЯО), както и Русия и Китай, плюс още няколко държави (общо 14 страни притежават ЯО) никога няма да се съгласят на капитулация и в последния момент ще използват ЯО.

Тоест, ако „големите“ се сбият, това ще унищожи цялата планета, ако по-малките се сбият – половината – унищожаване на всичко. Поради това ще се води до изтощаване на противниците.

САЩ се опитват да запазят статуквото и позицията си на хегемон, но към 2005 г. започнаха да осъзнават, че са изпуснали Китай, че Китай ги догонва и то необратимо, и че това трябва да бъде спряно.

През 2007 г. Путин предупреди на Мюнхенската конференция, че бъдещето е на многополюсен свят, с ред, в който да се зачитат интересите и на другите, но не му обърнаха внимание.

В украинския конфликт България може да помогне единствено ако работи за мир. С предоставяне на оръжие ние не работим за мир.

Предоставяне на оръжия „за обучение“ – това са трикове, които показват, че се гърчим под натиска, който ни оказват съюзите, в които членуваме.

Имайте предвид, че 7 страни, в т.ч. членки на ЕС и НАТО не предоставят оръжие и при тях няма такива политически катаклизми, каквито има у нас по простото решение за или против предоставянето.

Всичко това обаче представлява страховете на нащата общественост, защото за разлика от Португалия напр., ние сме на границата на конфликта. Черно море в стратегията на САЩ се превръща в един от центровете на конфликта с огромно засилване на военното присъствие в него и около него.

Шенген: В 2012 г. направихме огромна грешка, когато се съгласихме да бъдат наложени политически критерии към двете страни без техническите (за България и Румъния). Втората, която румънците подчертаха много остро е, че зад политическите критерии се крият икономически интереси. Защо нас точно не искат да ни пускат? Имам подозрения, че пристанището в Родердам ще загуби доста, нашите стоки в Шенген ще станат много по-евтини, тъй като редица такси на границите ще отпаднат… – но това е само част от нещата, които са натрупани и нашата дипломация по всяка вероятност знае за това.

Проблемът не е в дипломацията ни – той е политически проблем, тъй като Външно министерство провежда политиката, която политиците му определят. Политиците, които не могат да съставят дори правителство.

Чуйте подробно във видеото.

https://bnt.bg/news/kakvo-sledva-sled-predotvrateniya-opit-za-prevrat-v-germaniya-analiz-na-diplomata-valentin-radomirski%C2%A0-v333653-312779news.html?fbclid=IwAR3uBU66K-_niUTAbguhkbqL3Lf4OxBwmQ9JahMJenQua9gKY0MRlVYClsU

Източник - БНТ