АНАЛИЗИ > СТАТИИ
Китай току-що спечели търговската война с Америка

Теса Шлезингер - 23 април 2025

Всъщност Китай току-що направи най-интелигентния ход и разкри колко напред е с времето. Разбира се, ако сте посещавали Китай и ако сте виждали сградите им, транспортните им системи и качеството на стоките им, вече ще знаете това. Повечето хора обаче не са били в Китай, не гледат видеоклипове и не четат информация за Китай, така че продължават да бъдат ограбвани на сляпо от западния бизнес.

Ако сте на Тик Ток, знаете, че китайското правителство току-що даде разрешение на всички свои производители да разкрият реалните разходи за производство (колко хора като Hermes плащат на Китай за чантата Birkin), и това е умопомрачително. Hermes плаща на Китай 1400 долара, а на крайния потребител – 38 000 долара.

Стотици китайски търговци влизат в Tik Tok и предлагат стоките си директно на потребителите. Един производител на обувки казва, че обувките му струват само няколко долара, предлагат се в красиви опаковки, а минималната поръчка е 100. По същество изглежда, че всеки може да започне бизнес, след като цените са открити.

Чакам да разкрият, че iphone струва 70 долара (за всички фенове на Apple, това не трябва да се приема буквално), а 1400-те долара, които плащате, са чиста печалба за Apple. Отдавна разбрах, че Apple масово надценява цената. Това е много проста аритметика. Те печелят повече пари от всички останали „производители“, но продават много по-малко продукти. Единственият начин това да се случи е да имат адски висока надценка!

Брандирането е измама

Когато става въпрос за пазара на луксозни стоки, то играе с човешката суета и нуждата да изглеждаме специални пред другите.

Преди половин век това не е било така. По принцип можеше да се разчита на стабилност на марката и тъй като цената се определяше по метода „разходи плюс“ (сега е „колкото пазарът ще понесе“), цените бяха съотносими към производствените разходи. Освен това картелите, в които всички предприятия се съгласяват да налагат еднакви цени за сходни продукти, означава, че няма конкуренция, която да поддържа цените ниски. Като се добави и слабият надзор от страна на правителството, който позволява на огромни корпорации да притежават практически цели пазарни сектори, хората на Запад са изсмукани докрай.

Знаете ли, че реалната цена на wi-fi е около една стотинка за 100 или 200 гигабайта? Преди години някой от бранша ми каза това. Повярвах му.

Преди години написах статия за истинската цена на продуктите, произвеждани в Китай. Както обикновено, хората не искаха да знаят. Затова нека ви го обясня.

Най-добрите новатори, са тези, които работят в областта. Това е работникът във фабриката, инженерът, човекът, който работи с продуктите, който развива уменията си във времето. Когато производството се премести в друга държава, тези умения се губят.

Преди около двадесет години вече се знаеше, че Америка не прави дизайна, когато става въпрос за компютри – Япония го правеше. Знаеше се също, че Израел разполага с много по-добри компютърни технологии от Америка. Знаеше се също, че най-добрите програмисти идват от Индия. С други думи, не е вярно, че Америка превъзхожда, защото проектира, а всички останали страни са просто бездарници, защото нямат интелекта да правят нещо „сложно“ като проектиране.

От години слушам историята, че китайците правят боклуци. Не, всъщност не е така. Те са отлични занаятчии. Това, което прави американският бизнес, е да купува евтини неща и да ги продава на американците, за да може да реализира огромни печалби. Всички тези луксозни предмети, както излиза сега, идват от Китай.

Спомням си, че преди около 20 години дъщеря ми и нейната група за косплей поръчваха директно от Китай, защото беше много по-евтино, отколкото да си купят същото нещо в Америка.

Всичко това се случва в Tik Tok. Имайте предвид, че в Китай живеят повече от 1 милиард души, че там има огромна индустрия и че президентът на Китай Си Дзинпин е разрешил на всички собственици на предприятия да продават директно на света и да разкриват откъде идват всички скъпи, луксозни и добре изработени стоки.

Предвиждам падане на цените

Тръмп каза, че истинският тест за интелигентност е дали човек може да вижда бъдещето.

Не мисля обаче, че Тръмп е предвидил, че Китай ще поеме по този път, и това ме разсмива.

Администрацията на Тръмп вярва, че има предимство в тази битка. Но фактът, че американската икономика е зависима от китайските стоки, е огромна слабост за САЩ, а не предимство. За много категории стоки Китай е не само главният доставчик на Америка, но и доминиращият доставчик в света, което означава, че САЩ не могат просто да си ги набавят от други държави (The Atlantic).

Ето какво според мен ще се случи. Мисля, че все повече производители ще разкриват цените си. Те могат да кажат нещо от рода на: „Ние сме производители на лаптопи на Apple. Можем да направим същата машина за вас, но без логото на Apple, за 150 долара.“ Или може да кажат: „Можем да направим за вас добра обувка, кожена, с опора за свода, и тя ще ви струва 10 долара.“

Разбира се, след това Тръмп ще продължи да налага мита, но американската индустрия ще потъне. Кой няма да се разгневи на огромните печалби, които търговията реализира за сметка на работниците по света?

Пуканки, моля.

Източник - Мedium