„Rich Men North of Richmond“ на Оливър Антъни е най-обсъжданата песен в Америка.
Издадена едва този месец, мелодията на сините якички вече наближава 40 милиона гледания в YouTube и във вторник се приземи на върха на класацията Hot 100 на Billboard, превръщайки Антъни в първия музикант, който някога е достигал №1 без предишна история в класацията. Тя дори беше тема на първия въпрос по време на първичните дебати на републиканците в сряда.
Въпреки че е явен хит сред слушателите, песента е подложена на атаки в някои среди заради икономическия си популизъм. Антъни взима на прицел всичко – от инфлацията и високите данъци до ниските заплати и социалните помощи.
Заради темата на песента не мисля, че е несправедливо да се определи песента на Антъни като политически натоварена, както правят някои. И въпреки че няма съмнение, че песента е намерила отклик сред хора от всякакъв произход, едва ли е изненадващо, че много журналисти нападнаха песента именно поради тази причина.
Малко по-шокираща е вероятността прочувствената песен и откровените възгледи на Антъни да са довели до нежелано внимание от друг източник: ФБР.
Едуард Сноудън, който разкри незаконната програма за наблюдение на Агенцията за национална сигурност, наскоро намекна, че има голяма вероятност ФБР вече да е отворило досие на Антъни.
Сноудън не сгреши относно Джон Денвър. ФБР всъщност отвори досие на популярната фолк певица, очевидно след като Денвър присъства на митинг „Dump the War Rally“ в Минесота през 1971 г.
Наистина, ФБР има дълга история на поддържане на досиета на известни хора, особено тези, смятани за „агитатори“ или разпространители на „подривни“ идеи.
В действителност повечето от тези знаменитости бяха виновни за малко повече от противопоставяне на външната политика на САЩ и защитаване на гражданските права на всички хора. Сред атакуваните от ФБР са икони като Мохамед Али, Труман Капоти, Мартин Лутър Кинг младши, Джон Ленън и Джаки Робинсън.
Али и Кинг очевидно са били обект на наблюдение заради дейността си за защита на гражданските права, докато Ленън и Капоте изглежда са били набелязани за противопоставяне на американския военен авантюризъм в чужбина, въпреки че Капоте признава, че личните коментари, които е направил относно сексуалността на Дж. Едгар Хувър, също може да са изиграли роля.
„Това разстрои Хувър, толкова знам“, каза авторът на „Хладнокръвно “, който подкрепи Комитета за честна игра за Куба и се противопостави на американското нахлуване в Куба, в Залива на прасетата. „И това ми донесе… около 200 страници във файл на ФБР.“
Всъщност Капоте е само един от многото литературни гиганти, които ще бъдат разследвани от ФБР. Други прочути автори са Джеймс Болдуин, когото ФБР следи в продължение на 16 години, и Джон Стайнбек.
През 1942 г. авторът на „Гроздовете на гнева“ пише до главния прокурор Франсис Бидъл „Те ме смятат за вражески чужденец. Става уморително.“
Сред холивудските актьори, за които ФБР е отворило досиета, са Люсил Бол, която веднъж се регистрира като комунистка, и Рок Хъдсън, който изглежда е бил проверяван само защото е бил гей.
Разбира се, не знаем дали ФБР е открило досие на Антъни. (Бюрото няма навика да съобщава такива новини, докато субектите не са мъртви.) Но един човек, който може би няма да се изненада, ако това е станало, е самият Антъни, който има какво да каже за тези мъже на север от Ричмънд:
Господ знае, че всички те искат да имат пълен контрол,
Искат да знаят какво мислиш, искат да знаят какво правиш,
И те не мислят, че знаеш, но аз знам, че знаеш.
Антъни може и да е прав, че хората, на които пее, знаят, че властта във Вашингтон иска да знае какво мислят и правят, но ако е прав, това поражда един въпрос: Защо американците търпят това?
Не мисля, че е пресилено да се каже, че правителствените агенции, които отварят тайни досиета на автори на песни, изглеждат като нещо, което бихме очаквали по-скоро от Щази, отколкото от правоприлагащите органи на едно свободно и либерално общество.
Такива нелегални и инвазивни дейности повдигат важни въпроси за истинската роля на правителството . Може би трябва някой като Антъни да ни напомни каква е тази роля.
Джон Милтимор ( @miltimore79 ) е главен редактор на FEE.org, онлайн портала на Фондацията за икономическо образование.
Следвайте „Клуб 24 май“ в Телеграм.
Източник - Washington Examiner