02 април 2005 г.
Макар и в началото на април, тази сутрин беше доста студена. Переса не можа да напълни чайника с вода, защото външната му чешма бе замръзнала, а вътрешна той нямаше. От няколко дни у тях квартируваше бригада турци, които строяха една от къщите в Имението на неговия съсед Габеров. Переса отиде у съседа си, тъй като трябваше да им направи чай. Там майстор Васко, който беше дошъл на работа точно в 7 часа и 10 минути сутринта, опъваше увисналите от влагата канапи на една от строящите се каменни къщи. Като напълни чайника на Переса, двамата отидоха да ударят по една топла напитка. В над 200 годишната къща рано сутринта Переса беше запалил открития оджак затова водата бързо завря.
Вчера майстор Васко от Балван беше копал гроб, защото от време на време преживяваше и с такъв труд, и колкото и корава душа да носеше, беше настроен философски. Щом зърна до оджака разкъсаната книга със спомени на царица Йоана, от която сутринта неговият домакин беше взел няколко листа за да запали огъня, Васката подхвана присъщата на всеки българин историческа тема. Той дори не се възмути от факта, че със спомените на царското семейство неговият приятел върши обичайни домакински практики, защото откакто лъсна далаверата с автомагистрала „Тракия“, и Переса, и Васката, че и Батето дори, намразиха всичко свързано с въпросната фамилия. Все пак преди да отиде на работа при Габеров, Васко счете за нужно да отбележи, че навремето, ехей някога си, даже преди римляните, ние сме имали царе и в Персия, и в Китай, и във Велика Тартария, а като им станало кеф решили и дошли чак до тукашна България.
Переса, по душа и сърце почитател на римските монетки от републиканския период, наскоро беше осъзнал, че си е баш републиканец, и точно на тази почва предизвика спор кое е първичното – републиката или монархията. Тъй като чаят свърши отидоха и двамата при Габеров, да разреши както само той може, тяхната дилема.
Издателят, който тъкмо палеше сутрешното кандило пред олтара в параклиса на Свети Дякон Васил Левски, издигнат насред Имението, озадачено ги попита за темата на спора. Васко настоя на своето:
– Шефе, нали монархията е още опреди републиката?
Переса го контрира:
– То туй е като за кокошката и яйцето – кое е първичното?
– Първичното господа е държавата на Твореца, Синархията – отговори Габеров, – а в нашия случай е Републиката, защото Симеон отвсякъде може да долети и да се пробва да й види сметката.